Středomořská strava po dobu jednoho roku má vliv na zdravější stárnutí

Typické suroviny středomořské stravy (zdroj: samphotostock.cz)

Středomořská strava je dlouhodobě považována za jednu z nejzdravějších na světě. Nová studie přitom ukazuje, že příznivě ovlivňuje i stárnutí.

Co je středomořská strava?

Středomořská strava je strava, kterou konzumují národy žijící u Středozemního moře. Jedná se o okruh lokálních potravin, jež se připravují podle místních receptů. Tvoří ji především čerstvé ovoce a zelenina, luštěniny, obiloviny, olivový olej a ryby. Na druhou stranu zde není běžná konzumace červeného masa a nasycených tuků, proto je obecně považováno za velmi zdravou.

Vliv středomořské stravy na střevní mikroflóru

Středomořská strava obsahuje mnoho účinných látek. Jedná se o vlákninu, vitamíny (vitamín B6, B9 či C) anebo minerály (draslík, železo, mangan, hořčík či měď). Studie, kterou uveřejnil prestižní vědecký týdeník The BMJ (British Medical Journal), poukazuje na to, že tento typ stravy podporuje střevní bakterie spojené zdravějším stárnutím a zároveň omezuje bakterie, jež jsou spojovány se škodlivými záněty u starších lidí.

Vědci chtěli už na počátku zjistit, zda může středomořská dieta, která bude dodržována po dobu 12 měsíců, pozitivně ovlivnit mikrobiom (střevní mikroflóru) u starších lidí. Studie byla provedena v pěti zemích, a to ve Velké Británii, Francii, Itálii, Nizozemsku a Polsku.

Její závěry jsou zajímavé. Ve střevní mikroflóře osob, jež se stravovaly podle zásad středomořské stravy, se zvýšil počet bakterií, jež produkují prospěšné mastné kyseliny s krátkým řetězcem. Zároveň došlo k poklesu přítomnosti bakterií, jejichž přílišný výskyt se může podílet na rakovině tlustého střeva, poškození buněk anebo jater.

Řecká kuchyně obsahuje suroviny, které snižují riziko cukrovky či infarktu

Středomořská dieta je krok správným směrem

Sami vědci upozorňují na to, že vliv na výsledky tohoto výzkumu mohly mít i další faktory, jako je věk, předešlý typ stravování anebo tělesná hmotnost. Na druhou stranu se ukazuje, že mezi středomořskou dietou a zdravějším stárnutím s největší pravděpodobností existuje korelace. Tento typ stravy je přitom v současné době stále populárnější i mimo oblast Středomoří, takže pokud uvažujete o změně jídelníčku, zařaďte do něj co nejvíce potravin konzumovaných na jihu Evropy.

Italská kuchyně: zdravá, lehká a jednoduchá

 

  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Diskuze k článku

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*