Sója obsahuje 14× více bílkovin než drůbeží maso. Může ale i škodit

Mladé sójové boby a sójové maso

Sójové boby sice původně z Evropy nepocházejí, dnes se tu ovšem výrobky z nich konzumují ve velkém množství. Sója je sice zdravá luštěnina, na druhou stranu může i škodit.

Původ sóji luštinaté

Sója luštinatá je luštěnina, které obsahuje velké množství bílkovin. Člověk přitom tuto rostlinu začal pěstovat už zhruba před 5 000 až 7 000 lety, a to ve východní Asii (Čína, Korea, Japonsko). Na Západ přitom začala tato luštěnina pronikat až mnohem později, konkrétně v 18. století. Dnes má ovšem široké využití, a to především jako potravina, která se stala nedílnou součástí vegetariánské stravy.

Využití sójových bobů v kuchyni

Sója se v České republice používá jako luštěnina spíše výjimečně. Uplatnění ovšem někdy nachází jako příloha, případně jako ingredience do pomazánek, salátů anebo při přípravě guláše. Ze sójových bobů se navíc vyrábí spousta rostlinných produktů. U nás se asi nečastěji používá sójová omáčka, ale stále běžnější je rovněž tofu, tempeh, miso, sójové maso anebo sójové mléko.

Sója a zdraví

Sója je poměrně neobvyklou luštěninou. Obsahuje totiž velké množství (plnohodnotných) bílkovin (až 35 %), a to dokonce 14× více, než se vyskytuje v drůbežím mase. Proto se jedná o vyhledávanou potravinu mezi vegetariány a vegany. Z účinných látek navíc musíme uvést i řadu vitamínů a minerálů. Sójové boby přitom působí pozitivně na kardiovaskulární systém (snižují např. hladinu cholesterolu), nervovou soustavu anebo látkovou výměnu. Ženám navíc mohou pomáhat s PMS.

Luštěniny nechte naklíčit a jezte je syrové. Pozor ale na některé fazole.

Problémy konzumace sójových bobů

Výrobky ze sójových bobů se často konzumují v Asii, ovšem ne ve velkém množství, Evropané na ně navíc nejsou vzhledem k poměrně krátké době konzumace tolik zvyklí. V současné době se jedná o jeden z největších alergenů. Sóju přitom konzumujeme mnohem častěji, než si uvědomujeme, protože se společně s pšenicí a kukuřicí vyskytuje téměř ve všech průmyslově zpracovaných potravinách. Až z 65 % se navíc na světové produkci podílí geneticky modifikovaná sója.

Arašídy nejsou ořechy, ale luštěnina. Navíc mohou způsobit závažné zdravotní potíže

Zajímavosti o sóje

  • Slovo „sója“ vzniklo z japonského označení pro sójovou omáčku, které zní „šóju“.
  • Vzhledem k výše uvedeným možným potížím si raději kupujte sójové boby v Bio kvalitě. Aktuálně si lze také bez problémů pořídit Bio tofu a další výrobky.
  • Tempeh je fermentovaný produkt ze sóji. Při procesu fermentace se přitom zvyšuje stravitelnost obsažených bílkovin. Tempeh je proto ze všech sójových výrobků považován za nejstravitelnější.
  • V současné době si mohou především sportovci koupit izolovaný sójový protein. Ten je sice cenným zdrojem bílkovin, stejně jako maso je ovšem zároveň silně zakyselující.
  • Pokud byste hledali nějakou rostlinnou alternativu za sójové boby, jedním z nejlepších zdrojů bílkovin je konopné semínko, jež obsahuje více hodnotného proteinu než maso.
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*