Luštěniny nechte naklíčit a jezte je syrové. Pozor ale na některé fazole.

Luštěniny jsou potraviny, které by měly být základem zdravého jídelníčku. Jejich výživovou hodnotu lze ještě zlepšit, necháte-li je naklíčit a budete je konzumovat zasyrova. Má to nicméně svá úskalí.  

Naklíčené luštěniny jsou enormně zdravé

Luštěniny jsou rostliny, jejichž semena obsahují velké množství bílkovin. Do této skupiny patří hrách, čočka, fazole, sója či cizrna. Spadá se ovšem také podzemnice olejná, jejíž semena se nazývají arašídy neboli buráky. Luštěniny jsou každopádně velmi důležité pro naše zdraví. Jejich výživovou hodnotu navíc můžete ještě vylepšit, pokud je necháte naklíčit.

Naklíčená semena obsahují přímo využitelné živiny, tzn. jednoduché sacharidy, aminokyseliny a mastné kyseliny. Navíc se v nich vyskytují i další důležité látky, a to včetně enzymů, tedy bílkovin, které jsou zodpovědné za biochemické procesy v organismu, mezi něž patří i trávení.

Organismus tedy nemusí rozkládat komplexní sacharidy, bílkoviny a tuky na přímo využitelné živiny, což šetří energii. Budete-li navíc naklíčené luštěniny konzumovat zasyrova, budou obsahovat dostatek enzymů, jež se tepelnou úpravou ničí, takže trávení bude ještě efektivnější. Ušetřenou energii přitom bude tělo moci využít na jiné procesy, např. na regeneraci.

Klíčením proti nadýmání

Ačkoli jsou luštěniny považovány za příčinu nadýmání, ve skutečnosti na vině úplně nejsou. Plynatost totiž způsobují nestravitelné cukry, které se hromadí ve vodě, v níž se luštěniny namáčejí. Před vařením či konzumací tedy vodu vylijte a semena opláchněte. Tento proces případně opakujte i po tepelně úpravě. Stravitelnost luštěnin ovšem zvyšuje také naklíčení, jež nadýmání výrazně eliminuje.

Konzumace syrových luštěnin nemusí být bezpečná

Luštěniny jsme zvyklí namáčet a poté vařit, což se nedělá pro nic za nic. Zvyšuje to jejich stravitelnost, neboť mohou obsahovat některé toxické látky. Jejich množství se ovšem opět snižuje klíčením. Ačkoli je někdy doporučováno tepelně upravovat všechny luštěniny vyjma čerstvého hrášku, problematické jsou především některé druhy fazolí.

Naklíčit a konzumovat syrové lze totiž pouze fazole mungo a adzuki. Ostatní druhy fazolí (červené, černé, bílé atd.) je sice možné klíčit, nicméně následně byste je měli uvařit, protože obsahují nebezpečné látky, jež lze zničit pouze vařením. Nechte je tedy naklíčit a následně dejte uvařit…

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*