Luštěnina, která obsahuje 2× více vápníku než hrách

Cizrna, zdravá luštěnina
Cizrna po indicku

Cizrna je luštěninou, která je sice u nás méně známá než jiné druhy, celosvětově se však jedná o velmi důležitou rostlinu. Navíc se pěstuje už opravdu dlouho, a to pro své výživové i zdraví prospěšné účinky.

Cizrna jako jedna z nejstarších domestikovaných rostlin světa

Cizrna je dnes široce rozšířená a roste především v Přední a Střední Asii. Jedná se přitom o jednu z nejstarších domestikovaných rostlin světa. Podíváme-li si do starověké Mezopotámie, kromě prvních obilovin se zde pěstovaly také luštěniny. Mimo čočku a hrách šlo také o cizrnu. V současné době je pěstována na většině světadílů. Daří se jí v sušších a teplejších oblastech, růst nicméně může i ve vyšších nadmořských výškách. V Evropě rostou celkem čtyři druhy, a to na jihu kontinentu.

Kde lze cizrnu pořídit a ochutnat?

Ačkoli u nás tato luštěnina nebyla dlouho příliš rozšířená, aktuálně se s ní lze setkat nejen v obchodech se zdravou výživou, ale v nabídce jí mají rovněž supermarkety a mnohdy i menší prodejny, a to také pod názvem římský hrách. Pořídit si ji můžete především ve dvou variantách – k dispozici je suchá a nakládaná (často ve slaném nálevu). Setkat se s ní lze i v restauracích, a to zejména v restauracích vegetariánských.

Proč mít cizrnu vždy po ruce?

Cizrna patří mezi nejzdravější luštěniny vůbec. Obsahuje mnoho účinných látek. Vyskytuje se v ní spousta vápníku, ale také dalších minerálů (železo, hořčík či fosfor), dále vitamíny, vláknina a bílkoviny. Cizrna přitom nenadýmá a jde o vhodnou potravinu pro celiaky. Organismu navíc pomáhá předcházet kardiovaskulárním chorobám, když mj. snižuje hladinu „zlého“ LDL cholesterolu. Zároveň se podílí na zvýšené imunitě, lepším trávením, podporuje metabolismus a detoxikaci. Podle některých zdrojů navíc může působit i proti rakovině.

Cizrna má v kuchyni široké uplatnění

Cizrna je všestrannou rostlinou, jíž lze v kuchyni upotřebit lecjak. Před přípravou ji ale doporučujeme namočit a následně vodu slít, čímž se zvýší její stravitelnost. Poté ji v každém případě můžete vařit, smažit či pražit. Jedná se o výtečnou surovinu do polévek, pomazánek anebo do mnoha druhů salátů. Velmi se také hodí jako příloha k rozličným pokrmům a připravit si lze rovněž cizrnu na paprice. Pořídit si ovšem můžete i cizrnovou mouku, která je výtečnou alternativou k poněkud problematické mouce pšeničné.

Zajímavosti o cizrně

  • Ve starověké Mezopotámii se kromě cizrny jako první domestikované rostliny pěstovaly rovněž jednozrnná a dvouzrnná pšenice, stejně jako čočka a hrách.
  • Cizrna je základní ingrediencí k přípravě hummusu, tedy vařené pasty z Blízkého východu. Dalšími surovinami jsou tahini, olivový olej, citrónová šťáva, česnek a (ideálně) mořská sůl.
  • Tato luštěnina se vyskytuje i v České republice. Jedná se přitom o cizrnu beraní (Cicer arietinum), což je jediný druh, který se pěstuje.
  • Právě tento druh je celosvětově třetí nejvýznamnější luštěninou. Vyšší příčky už zabírají pouze hrách setý a fazol obecný.
  • Cizrna disponuje jemnou oříškovou chutí, takže vám zřejmě zachutná. Pokud navíc chcete zvýšit její zdraví prospěšné účinky, můžete ji nechat naklíčit.

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:

  • 1
    Share


1 Trackback / Pingback

  1. Luštěniny nechte naklíčit a jezte je zasyrova - Jimeto.cz

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*