Pro Čechy je stále zajímavější raw strava. Pozor ale na některá úskalí

Syrová zelenina (zdroj: samphotostock.cz)

Raw strava je trendem, který se v posledních letech začíná prosazovat i u nás. Může nám ale skutečně pouze prospět, nebo existují určitá úskalí?

Raw strava neboli živá strava

Raw food je strava, která je založena na konzumaci tepelně neupravených potravin, což je ovšem poněkud zavádějící definice. Jídlo se totiž dle zastánců tohoto typu stravování tepelně upravovat může, nicméně teplota by neměla překročit 42 °C. Jednotlivé potraviny ovšem musí zůstat v co nejpůvodnější podobě, proto se také v ČR používá označení „živá strava“.

Syrové potraviny si zachovávají všechny živiny, které tepelná úprava ničí. Navíc v nich zůstávají i enzymy, což jsou bílkoviny, které jsou podstatné pro chemické reakce a biochemické procesy v organismu. Výrazně se tedy podílí také na trávení. Pokud jsou enzymy zničeny vysokou teplotou, tělo si musí ke strávení potravy vyrobit vlastní, čímž ztrácí energii.

Problém potravin z hypermarketů

Problémem raw stravy může spočívat ve skutečnosti, že běžné zemědělství používá syntetická hnojiva, chemické postřiky pesticidy (herbicidy, insekticidy apod.), stejně jako geneticky modifikované organismy (GMO) a výrobky na jejich bázi, takže je vhodné do jídelníčku zařadit bio potraviny. To bude platit v případě, ať už konzumujete tepelně upravenou i neupravenou stravu.

Upozorňujeme: soustředit se je vhodné i na lokální zdroje potravin. To je nejen ekologické, ale má to vliv i na jejich kvalitu. Ovoce a zelenina, které k nám putují přes půl zeměkoule, totiž nedozrávají na slunci, což má negativní vliv na jejich výživovou hodnotu.

Představují problém bílkoviny?

Jedním ze zásadních milníků v dějinách člověka bylo ovládnutí ohně. Naši předci tak mohli konzumovat více masa, neboť tepelná úprava jej činí lépe stravitelným. Raw strava sice může zahrnovat konzumaci syrového masa, ale rozhodně to není ideální. Na druhou stranu není maso jediným zdrojem bílkovin. Hodně jich totiž např. obsahuje syrové mléko, stejně jako rostlinná strava (především konopí, luštěniny, listová zelenina anebo pseudoobiloviny).

Upozorňujeme: některé potraviny je nutné tepelně upravit. Jedná se např. o všechny fazole vyjma adzuki a mungo. Syrové totiž obsahují jedovaté látky, které se neutralizují právě tepelnou úpravou.

Luštěniny nechte naklíčit a jezte je syrové. Pozor ale na některé fazole.

Soustřeďte se na přirozené potraviny

Samozřejmě je dobře, že se Češi stále více zajímají o kvalitu potravin. Raw strava sice může být prospěšná, ale základ zdravého stravování je nutné hledat jinde. Do svého jídelníčku bychom měli zařadit co nejvíce přirozených, tzn. průmyslově neupravených potravin, které jsou obecně výživnější a zdravější (nehledě na to, že si na nich obvykle také víc pochutnáme). Měli bychom je sice často konzumovat syrové (některé optimálně i naklíčené), ale rozhodně v tomto ohledu nemusíme být striktní.

Rakovina: vliv průmyslově zpracovaných potravin

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Diskuze k článku

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*