Tofu jako zdravá náhražka masa. Může ale i škodit

1-28909833
Tofu (zdroj: Samphotostock.cz)

Tofu je potravina, jež se vyrábí srážením sójového mléka. Dnes se konzumuje po celém světě jako náhražka masa, která ovšem nemusí být jen zdraví prospěšná.

Krátký pohled do historie tofu

Tofu se poprvé objevilo v Číně, a to už ve 2. století před naším letopočtem. Existuje tedy více než 2 000 let. Během následujících století se rozšířilo do dalších zemí východní a jihovýchodní Asie a dodnes je oblíbenou potravinou v Japonsku, Koreji, Vietnamu nebo Thajsku. Ve druhé polovině 20. století se objevilo také v západních zemích, kde se stalo rovněž velmi populární.

Kde ho můžete ochutnat?

V České republice se tento sójový výrobek začal běžněji vyskytovat až na konci 20. století. Původně si jej šlo pořídit téměř výhradně v obchodech se zdravou výživou. V současné době jej ovšem seženete všude, a to v mnoha variantách. Kromě natural verze si můžete pořídit také varianty uzené, marinované, bylinkové, zeleninové nebo s mořskou řasou. Ochutnat jej lze i v mnoha restauracích, a to zejména asijských.

Recepty z tofu

Pokud si dáte vyhledat recepty z tofu, najdete jich nesčetné množství. Můžete si jej opéct, použít v tzv. „číně“, hodí se do omáček i polévek. Navíc se jedná o vhodnou přísadu do salátů a vyrobit si z něj lze rovněž celou řadu pomazánek, které si je ostatně možné pořídit i v obchodech. Tento sójový výrobek můžete zároveň použít i při přípravě sladkých pokrmů (např. různých krémů).

Tofu z hlediska zdraví

V západním světě je tato potravina vnímána především jako náhražka masa. Proto je velmi oblíbená mezi vegetariány a vegany. Vzhledem k tomu, že se jedná o sójový výrobek, obsahuje hodně bílkovin, čímž se podobá právě masu. Na druhou stranu nejde o úplně bezproblémovou potravinu. Průmyslově upravená sója je hůře stravitelná a silně zakyselující, čímž se podobá mnoha na Západě běžně konzumovaným potravinám.

Zajímavosti o tofu

  • Ačkoli se u nás nejvíce používá název „tofu“, můžete se setkat i s jiným označením jako „toufu“ anebo „doufu“.
  • V obchodech si můžete pořídit opravdu mnoho produktů z této potraviny. Velmi oblíbené jsou např. karbanátky, salámy nebo párky.
  • Tofu není vhodné konzumovat ve velkém množství. Sója se totiž už tak objevuje v obrovském množství potravin včetně cukrovinek a ve větším množství nemusí být zdravá.
  • Problematické může být i to, že při výrobě bývají používána aditiva. Těm byste se měli ideálně vyhnout. Součástí zdravé stravy by měly být hlavně průmyslově neupravené potraviny.
  • Ze sóji jsou doporučovány spíše jiné potraviny. Jedná se zejména o tempeh, což je fermentovaná sója, která je nejlépe stravitelná.
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Diskuze k článku

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*