Zelený ječmen: účinná jarní detoxikace i vhodná potravina pro sportovce

Fresh young barley grass with green barley grass powder
Mladý zelený ječmen (zdroj: samphotostock.cz)

Zelený ječmen jsou vlastně listy z mladých rostlin ječmene setého. Chuťově vás sice asi neohromí, ale za to pomohou vašemu zdraví.

Původ ječmene setého

Ječmen setý (Hordeum vulgare) je obilovina z čeledi lipnicovitých. Jedná se přitom o jednu z nejstarších kulturních plodin. Člověk jej totiž vytvořil domestikací „divokých“ obilovin už před více než 11 000 lety. V současné době je nejvíce využíván k výrobě sladu pro výrobu piva a whisky. Nicméně mladý ječmen je zároveň řazen mezi tzv. superpotraviny.

Kde si zelený ječmen pořídit?

Mladý ječmen si v současné době můžete koupit v různých obchodech. Dříve byl sice k dispozici pouze v prodejnách se zdravou výživou, v posledních letech se ale stále častěji začíná objevovat i v regálech běžných obchodů (především supermarketů). Každopádně si jej lze pořídit především v prášku, od čehož se samozřejmě odvíjí jeho kuchyňské využití.

Zelený ječmen v kuchyni

Mladý ječmen v prášku je považován za vitamínovou, minerální a antioxidační bombu. Stačí jej přitom pouze rozmíchat ve vodě. Na druhou stranu má tento nápoj specifickou chuť, které asi nesedne úplně každému. Musíte si na ni zkrátka zvyknout. Existují však i další řešení. Přidat jej totiž můžete třeba do džusu nebo smoothie s chuťově oblíbenými ingrediencemi.

Mladý ječmen z hlediska zdraví

Mladý zelený ječmen je považován za supepotravinu. Obsahuje totiž spoustu vitamínů, minerálů, vlákniny, chlorofylu anebo bílkovin (včetně enzymů). Mnohé z těchto látek působí antioxidačně, takže chrání proti stárnutí. Navíc podporují jarní detoxikaci, imunitu a dokážou pomoci i při hubnutí. Zároveň působí proti překyselení organismu. Do svého jídelníčku by jej měli zařadit také sportovci, neboť zlepšují přenos kyslíku v těle, mají protizánětlivé účinky a podporují krvetvorbu.

Zajímavosti o zeleném ječmenu

  • Mladý ječmen neobsahuje lepek, takže se jedná o vhodnou superpotravinu i pro celiaky.
  • Pokud chcete, aby zelený ječmen obsahoval všechny účinné látky, nezalévejte ho horkou, ale studenou vodou.
  • Pořídit byste si jej měli také bez příměsí, tedy 100% čistý. Ideální je tedy v bio kvalitě.
  • Jak už jsme naznačili výše, mladý ječmen působí zásaditě. Většina dnes běžně konzumovaných potravin přitom zakyseluje, což má vliv na vznik civilizačních chorob.
  • Zelený ječmen obsahuje mnohem více minerálů než pšenice. Nachází se v něm např. pětkrát více železa.
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Diskuze k článku

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*