Vápník: minerál nezbytný pro děti i pro sportovce

Zajímavosti o tahini
Sezamová pasta Tahini

Vápník patří mezi minerály, které jsou enormně důležité pro lidské zdraví. Jeho příjmu bychom tedy měli věnovat pozornost, což ovšem znamená, že nesmíme věřit některým mýtům.

Potraviny s vysokým obsahem vápníku

Vápník (Ca) je jedním z biogenních prvků, což znamená, že je podstatný pro život, a to prakticky pro všechny živé organismy. Patří přitom mezi tzv. makroelementy, takže z hlediska stravy člověka je rovněž extrémně důležitý. Stejně jako v případě dalších obratlovců je vápník podstatnou součástí kostí a zubů, ale vyskytuje se i v dalších částech těla, a to včetně svalů a krve. Tento prvek se přitom nachází především v listové zelenině či semenech, a to např. v neloupaných sezamových semínkách, takže se hojně vyskytuje např. v sezamové pastě tahini.

Upozorňujeme: vápník je nejhojnější minerál v lidském organismu. 95 až 99 % se ho přitom vyskytuje v kostech a svalech, zbytek potom v dalších částech těla.

Důležitost vápníku pro lidské zdraví

Vápník je opravdu podstatný pro zdraví kostí, stejně jako pro jejich obnovu. Důležitý je rovněž pro zdraví a vývoj zubů. Proto by jej měly mít v jídelníčku především děti. Díky tomu je také doporučováno, aby jej ve větším míře přijímaly i těhotné ženy. Vápník má navíc kladný vliv na funkci srdce a svalů, stejně jako nervové soustavy. Proto je mj. podstatný pro sportovce. Zajišťuje totiž svalové stahy a rytmický tep. Vzhledem k tomu, že se z krevního oběhu ztrácí pocením a svalovými kontrakcemi, měli by jej fyzicky aktivní lidé přijímat ve větší míře.

Mohlo by vás zajímat: ačkoli je nutné vápník přijímat ve správném množství, měli byste si hlídat také příjem vitamínu D, který maximalizuje jeho vstřebatelnost.

Nachází se vápník skutečně v kravském mléce?

Především dříve bylo za kvalitní zdroj vápníku považováno kravské mléko. Jenže dnes se spíše jedná o reklamní trik výrobců mléčných produktů. Vápník z tohoto zdroje má nejen horší vstřebatelnost, ale pasterované mléko je navíc silně zakyselující, stejně jako většina západní stravy. Krev musí ale vždy zůstat neutrální, což je nezbytné pro přežití. Vzhledem k tomu, že je vápník nejzásaditější minerál v těle, organismus jej k vyrovnání pH čerpá z kostí a dalších částí těla. Potíže spojené s nedostatkem vápníku se ostatně vyskytují nejvíce v těch částech světa, kde se mléko konzumuje nejčastěji!

Nedostatek a nadbytek vápníku

Dlouhodobý nedostatek vápníku se může projevit hned několika negativními způsoby. Patří mezi ně především osteoporóza neboli řídnutí kostí, jež se obvykle projeví až po mnoha letech. Kosti se díky tomu snadnou lámou a špatně hojí. Při nedostatku jsou obvyklé také svalové křeče. Existuje ovšem také přebytek vápníku. Ačkoli je běžně vylučován močí (či stolicí), komplikace mohou nastat při potížích s ledvinami. Pak se může vápník v těle hromadit, což má někdy za následek zvýšenou únavu, trávicí a svalové problémy a někdy dokonce i psychické potíže.

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*