Mangan chrání proti kardiovaskulárním chorobám i cukrovce

Fresh green arugula in bowl on wooden table
Kvalitním zdrojem manganu je roketa setá (zdroj: samphotostock.cz)

Mangan nepatří mezi minerály, jejichž název je v souvislosti se stravou skloňován příliš často. Přesto se jedná o důležitý mikroelement.

Potraviny s vysokým obsahem manganu

Mangan (Mn) je minerál, resp. tvrdý kov, který je člověkem využíván v metalurgii. Zároveň se ovšem jedná o důležitou látku ve výživě člověka, ačkoli jí na rozdíl od jiných není věnována taková pozornost. V tomto ohledu jde o tzv. mikroelement, takže jej není nutné přijímat velké množství. Doporučená denní dávka činí zhruba 2 až 3 mg. Tento minerál se nachází především v rostlinné stravě. Získáte jej konzumací listové zeleniny (např. rokety seté či špenátu), obilnin, pseudoobilovin, ořechů, luštěnin (hrášku), oliv anebo borůvek.

Důležitost manganu pro lidské zdraví

Mangan má v organismu několik důležitých funkcí, neboť se podílí na jeho správném fungování. Působí např. na metabolismus cukrů, tuků a bílkovin, díky čemuž má vliv i na hladinu cholesterolu či krevních cukrů. Zároveň se jedná o spolučinitele při produkci energie, takže jde o důležitý minerál i pro sportovce. Důležitá je rovněž jeho funkce při aktivitě antioxidačních enzymů. Tím může přispívat k urychlení regeneračního procesu. Fyzicky aktivní lidé by si tedy skutečně měli hlídat jeho příjem, což ovšem platí pro všechny.

Nedostatek a nadbytek manganu

Pokud nebude lidský organismus přijímat mangan dlouhodobě v dostatečném množství, samozřejmě to bude mít negativní vliv na jeho fungování. Předně dochází ke zvýšenému ukládání cholesterolu na cévní stěnu, což má vliv na rizika kardiovaskulárních chorob. Zároveň se zvyšuje nebezpečí onemocnění cukrovkou. Pokud nebudou v dostatečné míře přijímat tento minerál sportovci, může to mít negativní vliv na energii při výkonu, stejně jako na následný regenerační proces, který je pro fyzicky aktivní jedince neméně důležitý.

Na druhou stranu byste to s příjmem manganu neměli přehánět, protože negativně se může projevit i jeho nadbytek v organismu. V dlouhodobém hledisku se jedná především o problémy nervové soustavy. Tyto potíže se mohou podobat příznakům Parkinsonovy nemoci, kterou nadbytek manganu může podle všeho také zapříčinit. Při této chorobě přitom člověk postupně není schopen ovládat či kontrolovat svůj pohyb, takže se jedná o skutečně závažné onemocnění.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Diskuze k článku

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*