Zinek: minerál podstatný pro správný fyzický i duševní vývoj dětí

Potraviny bohaté na zinek (zdroj: samphotostock.cz)

Zinek patří mezi minerály, které se podílejí na fyzickém a duševním vývoji dětí a důležitý je i pro dospělé. Jeho nedostatek totiž může mít závažné důsledky.

Potraviny s vysokým obsahem zinku

Zinek patří mezi tzv. mikroelementy, tedy minerály, které sice není nutné přijímat ve velkém množství, ale pro správný vývoj a fungování lidského organismu je jejich příjem nezbytně nutný. Aktuálně se přitom doporučená denní dávka pohybuje mezi 15 a 25 mg. Tento prvek se nachází v živočišných potravinách, jako jsou játra, tmavé maso, mléko, žloutky či plody moře, a to zejména ústřice, o nichž jsme psali nedávno. Obsahuje jej ovšem rovněž rostlinná strava (celozrnné obiloviny, lahůdkové droždí, fazole, ořechy, pseudoobiloviny, dýňová semínka a další potraviny).

Důležitost zinku pro lidské zdraví

Zinek je důležitým minerálem pro fungování všech živých organismů. U člověka je přitom dosti podstatný v období růstu, neboť se přímo podílí na správném tělesném i duševním vývoji. Proto by rodiče měli hlídat příjem u svých potomků. Významný je ovšem rovněž pro dospělé, protože přispívá k fungování těla i psychiky. U mužů má např. vliv na funkčnost pohlavních orgánů a jeho příjem by si měli hlídat i sportovci. Umožňuje totiž tělu, aby využilo bílkoviny přijaté ze stravy. Kromě toho má kladný vliv na imunitní systém, takže zvyšuje obranyschopnost organismu.

Vápník: minerál nezbytný pro děti i pro sportovce

Nedostatek a nadbytek zinku

V lidském těle se obvykle vyskytují pouze 2 g zinku a navíc se ztrácí pocením. Jeho příjem z potravy je tedy velmi důležitý. V dětství může vést nedostatek tohoto prvku k opožděnému tělesnému a duševnímu dospívání (včetně pohlavního vývoje chlapců). V dospělosti zase může vést ke ztrátě hmotnosti, zhoršování paměti a smyslového vnímání a projevit se může i pomalejším hojením ran.

Nedostatek hořčíku může být dosti nebezpečný

Pokud byste si dávali každý den ústřice, které obsahují zinek opravdu ve velkém množství, může se projevit i nadbytek tohoto minerálu. Pozor byste si přitom měli dát i na nadměrnou konzumaci doplňků stravy, které jej obsahují. Přílišný příjem může vést k nevolnosti či zvracení. Na druhou stranu při konzumaci běžné stravy v České republice jeho nadbytek v podstatě nehrozí.

Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Diskuze k článku

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*