Teff – velmi zdravá obilovina, obsahuje 2× více železa než celozrnná pšenice

Teff je tradiční název pro semena miličky habešské. Ačkoli se v České republice prozatím nejedná o příliš známou obilovinu, ve světě už je někdy označována za potravinu 21. století.

Původ miličky habešské

Rod milička (Eragrostis) existuje asi ve 350 druzích. V České republice přitom rostou minimálně tři druhy. Nejznámější je ovšem milička habešská, která se vyskytuje především v tropických a subtropických oblastech, a to třeba v Etiopii (Habeš je ostatně historický název pro Etiopské císařství). Právě tento druh je přitom pěstován jako obilovina, a to někdy i na evropském kontinentu.

Kde si teff pořídit?

Milička habešská je pěstována pro semena, která se nazývají teffová (teff). Ačkoli jsou velmi malá, když mají v průměru pouze 1 mm (jde ostatně o nejmenší obilovinu na světě), v posledních letech na ně začíná být čím dál častěji obracena pozornost jako k potravině 21. století. Teff proto seženete i v ČR, ačkoli stále ještě převážně v obchodech se zdravou výživou. Pořídit si přitom lze nejen samotná semena, ale také vločky, mouku, tyčinky anebo těstoviny.

Teff v kuchyni

Teffová semena chutnají po oříšcích a využít je lze mnoha způsoby. Můžete je konzumovat zasyrova, přičemž pro zvýšení výživové hodnoty je lze nechat naklíčit. Využít je ale také můžete při přípravě polévek, sladkých kaší, rizota anebo salátů. Uplatnění nacházejí rovněž jako příloha, a to buď samotná, anebo v kombinaci s jinými obilovinami či pseudoobilovinami.

Teffová semena z hlediska zdraví

Teff obsahuje bílkoviny, vlákninu, vitamíny a především řadu minerálů. Vyskytuje se v něm např. 2× více železa než v celozrnné pšenici. Díky tomu kladně působí při anémii, ale jeho pozitivní účinky jsou daleko širší. Doporučován bývá při osteoporóze, potížích se zažíváním i v případě kardiovaskulárních potíží (ateroskleróza, zvýšený cholesterol či krevní tlak). Navíc se jedná o vhodnou potravinu pro celiaky, tedy pro osoby, které nesnášejí lepek.

Zajímavosti o teffu

  • Teffová semena nejsou vhodná pouze při bezlepkové dietě, ale jedná se o vhodnou potravinu také pro sportovce, vegetariány i vegany.
  • Teff by ovšem do svého jídelníčku měly pro jeho nutriční obsah zařadit rovněž těhotné a kojící ženy, starší lidé a hodí se i pro kojence od půl roku.
  • Díky svým vlastnostem není teff někdy označován „pouze“ za potravinu 21. století, ale dokonce celého tisíciletí.
  • Drobná zrnka mají po uvaření krémovou konzistenci, což nemusí každému vyhovovat. Pokud je však necháte vařit kratší dobu, budou křupavá.
  • Ze semen miličky habešské se v Etiopii vyrábí tradiční placka indžera, na kterou se kladou pokrmy a balí se do ní. Oblíbená je přitom rovněž v Eritreji.

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*