Draslík: minerál podstatný pro sportovce. Pozor, ztrácí se pocením

Listová zelenina

Draslík patří mezi minerály, které jsou podstatné pro tělesné funkce. Jeho příjem by si přitom měli hlídat především fyzicky aktivní lidé, pro něž je zcela nezbytný.

Potraviny s vysokým obsahem draslíku

Minerální látky jsou důležité pro správné fungování lidského organismu. Mezi ně přitom nepochybně patří i draslík (K), který se stejně jako vápník řadí mezi tzv. makroelementy. Těch člověk potřebuje větší množství, a to více než 100 mg na den (konkrétní denní dávka u draslíku ale zatím nebyla stanovena). Příjem draslíku ovšem není potřeba úzkostlivě kontrolovat, protože se nachází v mnoha běžně konzumovaných potravinách. Jedná se o zeleninu (především listovou), obiloviny, luštěniny, ořechy, ale také o většinu ovoce (hlavně banány a kiwi) a mléčné výrobky.

Proč je draslík důležitý pro naše zdraví?

Draslík patří mezi elektrolyty. Pro lidský organismus je přitom důležitý z toho důvodu, že reguluje množství tekutiny v buňkách, takže upravuje jejich rovnováhu. Tělu tedy mj. pomáhá zachovat hydrataci. Dostatečné zavodnění je přitom důležité pro efektivní pohyb. Pak může docházet k bezproblémovému proudění krve, takže fyzicky aktivní lidé dosahují lepších výkonů. Draslík je navíc důležitý pro plynulé svalové kontrakce, stejně jako pro přenos nervových impulsů. Tento minerál se zároveň podílí na činnosti srdce, motorických funkcích a tvorbě zásob cukru a jejich přeměnu na energii. Z toho jasně vyplývá, že je draslík enormně důležitou látkou pro sportovce.

Nedostatek a přebytek draslíku

Problematické mohou být oba extrémy. Komplikace přitom obvykle nastávají u lidí trpících cukrovkou, rakovinou anebo nemocemi srdce, jater či ledvin. Nedostatek se nicméně projevuje negativně především u sportovců. Není tedy divu, že iontové nápoje zpravidla obsahují 30 mg draslíku na 100 ml. Fyzicky aktivní lidé potřebují tento minerál ve větším množství, protože se stejně jako ostatní elektrolyty ztrácí pocením. Během sportovního výkonu je tedy potřeba draslík doplňovat. Ideálně byste se ovšem měli zaměřit na přírodní zdroje (banány apod.) než na syntetické iontové nápoje, které v některých případech bývají dosti nekvalitní.

Vápník: minerál nezbytný pro děti i pro sportovce

Upozorňujeme: kromě draslíku (hlavní iont buněčné tekutiny) je druhým podstatným elektrolytem v organismu sodík, což je hlavní iont mimobuněčných prostor. Ten patří rovněž mezi makroelementy a je důležitým prvkem pro naše zdraví. Na druhou stranu zvýšená konzumace sodných solí zdravá rozhodně není.

Železo jako důležitý mikroelement pro správné fungování lidského organismu

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:



Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*