Dehydratace může být i životu nebezpečná. Nauče se rozpoznat její příznaky

Zdroj: Shutterstock

Pokud nedodržujete správný pitný režim a denně pijete nedostatečné množství tekutin, hrozí vám dehydratace. Jaké jsou příznaky, příčiny a léčba dehydratace a jak zajistit, že dostáhnete denní kvóty příjmu tekutin?

Pít hodně vody každý den je nezbytné, zvláště v teplém počasí. Dehydratace se může rozvinout, pokud vaše tělo ztrácí více tekutin, než přijme.

Lidské tělo je tvořeno především z vody – až 70 procent. Voda je tudíž životně důležité pro všechny aspekty normálního fungování těla včetně zdravého fungování kloubů, kůže, trávení, odvádění odpadních látek a funkce svalů a nervů.

Pokud každý den vypijete dostatek tekutin, tělo zůstane hydratované a v nepřítomnosti nemoci funguje tak, jak má. Když ale vstřebá méně tekutin, než ztratí, dojde k dehydrataci, která může být mírná, střední nebo závažná v závislosti na tom, k jak velké ztrátě tekutin dojde. Příznaky, které způsobuje, závisí také na závažnosti dehydratace, od mírné žízně až po kóma nebo smrt.

Přibližně dvě třetiny tekutin, které lidské tělo potřebuje, jsou získány z nápojů, zbytek pochází z tekutin v potravinách a jako výsledek běžných chemických reakcí v těle. Většina lidí ztrácí dva až tři litry denně prostřednictvím normálních tělesných funkcí, jako je dýchání, močení, defekace a pocení.

Pozor na faktory, které zvyšují ztrátu tekutin

Mezi faktory, které mohou zvýšit ztrátu tekutin, patří pocení v horkém počasí, průjem, zvracení, cukrovka, cvičení, nadměrný příjem alkoholu a samozřejmě příjem nedostatečného množství tekutin během dne.

Pokud máte žízeň, pravděpodobně sáhnete po sklenici vody. Avšak u malých dětí a starších lidí to nemusí být vždy patrné. Naštěstí existuje řada příznaků, které je třeba sledovat, a které naznačují, že bude nejspíš potřeba organismus hydratovat.

Nepodceňujte prvotní příznaky

Prvotním příznakem je tedy pocit žízně, následuje bolest hlavy, únava a sucho v ústech. Můžete také pociťovat závratě a slabost. Jak se dehydratace postupně zhoršuje, mohou se objevit další symptomy včetně zrychleného tepu, vpadlých očí, absence pocení a extrémní žízně.

S poklesem krevního tlaku nakonec dojde k deliriu a ztrátě vědomí. Lidé s nízkou úrovní chronické dehydratace jsou náchylnější k onemocněním, jakou jsou ledvinové kameny a chronická únava.

Zatímco mírnou dehydrataci lze napravit uhašením žízně, v té nejzávažnější formě může být dehydratace život ohrožující a vyžaduje naléhavou lékařskou pomoc. Lékaři zavolejte, pokud máte vy nebo váš blízký průjem déle než 24 hodin, nedokážete zadržet tekutiny, máte krvavou či černou stolici nebo se cítíte ospalí a dezorientovaní.

Malé děti neumí pocit žízně rozpoznat

Malé děti a batolata jsou k dehydrataci více náchylní, jelikož neumí rozpoznat pocit žízně. Je důležité sledovat několik klíčových příznaků. Dítě bude utlumené, podrážděné a celkově si bude méně hrát. Může mít propadlou velkou fontanelu a po dobu tří a více hodin nebude mít mokrou plenu. Dávejte také pozor, když bude dítě plakat bez slz, je dehydratované.

Jakmile máte podezření, že je dítě dehydratované, nabídněte mu k pití vodu. Pokud ji bude odmítat, zkuste mu ji podat po lžičkách nebo mu nabídněte potraviny s vysokým obsahem vody, například meloun, jahody či hrozny.

Ohrožení dehydratací jsou starší lidé

Kromě dětí jsou ohroženou skupinou starší lidé, u kterých může dehydratace způsobit vážná rizika. Pokud má navíc starší osoba problém s pohyblivostí a není schopna sama vstát a pohybovat se, je pravděpodobnost dehydratace vysoká.

Nejlepší způsob jak se rehydratovat, je pít hodně vody. Nechte si poblíž džbán či láhev s vodou, abyste měli sklon častěji pít. Existuje také aplikace, která vám připomene, abyste pili v pravidelných intervalech. Pokud současně trpíte průjmem, je ztráta tekutin o to větší. Zkuste popíjet rehydratační roztok během dne, který kromě vody obsahuje i cukry a soli, o které tělo přijde.

Zdroj: netdoctor.co.uk, mayoclinic.org, medicalnewstoday.com, my.clevelandclinic.org
Autor: Silvie Grulichová

Přidat na Seznam.cz
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •