Vitamín B se podílí na správném fungování metabolismu

Vitamín B neexistuje pouze jeden, ale jedná se o skupinu osmi vitamínů. Tyto mikronutrienty se podílejí na správném fungování metabolismu, takže bychom je měli přijímat v dostatečném množství.

Potraviny, které obsahují vitamín B

Vitamínů skupiny B existuje hned osm. Proto se souhrnně nazývají B-komplex. Konkrétně se jedná o vitamín B1 (thiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B5 (kyselina pantotenová), B6 (pyridoxol, pyridoxal a pyridoxamin), B7 (biotin či vitamín H), B9 (kyselina listová) a B12 (kobalamin). Mezi nejdůležitější zdroje těchto mikronutrientů patří maso, sýry, kvasnice, celozrnné obiloviny, pseudoobiloviny, luštěniny, ořechy či semena. Vitamíny B jsou rozpustné ve vodě, a to stejně jako vitamín C.

Mohlo by vás zajímat: dříve patřily do skupiny B-komplex i další látky – adenin, cholin či karnitin (B4), myo-inositol (Bm), kyselina pangamová (B15), kyselina orotová či lipoová (B13) a amygdalin (B17). Dnes už ovšem nejsou považovány za vitamíny.

Význam vitamínů B pro lidské zdraví

Vitamíny ze skupiny B-komplex jsou podstatné pro správné fungování metabolických procesů v organismu, ale důležité jsou i z dalších důvodů.

  • Vitamín B1 pomáhá organismu přeměňovat sacharidy v energii.
  • Vitamín B2 se rovněž podílí na přeměně sacharidů v energii, ale také pomáhá rozkládat bílkoviny.
  • Vitamín B3 je důležitý pro látkovou přeměnu, využití sacharidů a bílkovin, ale kladný vliv má rovněž na trávení.
  • Vitamín B5 se také podílí na správném fungování metabolických procesů.
  • Vitamín B6 zvyšuje účinky vitamínů B1 a B2, ale pozitivně působí i na trávení či kardiovaskulární systém.
  • Vitamín B9 má opět vliv na metabolismus bílkovin a navíc hraje důležitou roli při tvorbě červených krvinek.
  • Vitamín B12 výrazně ovlivňuje krvetvorbu a funkčnost nervové soustavy.

Nedostatek a přebytek vitamínu B. Problematická může být „B-dvanáctka“!

Hypervitaminóza neboli nadbytečný příjem se týká především vitamínů rozpustných v tucích. Vitamíny rozpustné ve vodě se v organismu neukládají, a pokud se jich v těle nahromadí přebytečné množství, jsou vyloučeny ledvinami. K hypervitaminóze tedy obvykle nedochází. Při vysokému příjmu vitamínu B6, který je obsažen především v mase, mléce a luštěninách, může ovšem docházet k neurologickým poruchám.

U většiny vitamínů ze skupiny B-komplex v podstatě nehrozí ani příliš nízký příjem. Nedostatek vitamínu B1 může vést např. k nemoci beri-beri, nedostatek vitamínu B3 zase k pelagře, ale tyto choroby se v ČR téměř nevyskytují. Problematický ovšem může být příjem vitamínu B12 u veganů, protože je přítomen především v živočišných produktech. Jeho nedostatek se může projevit chudokrevností i zhoršením mentálních schopností. Vitamín B12 se nicméně vyskytuje v pastě miso, lahůdkovém droždí a navíc si lze pořídit doplňky stravy, které ho obsahují.

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:


1 Trackback / Pingback

  1. Boj proti podzimním depresím. Zařaďte do svého jídelníčku správné potraviny

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*