Ucpávání tepen mohou předcházet některé potraviny. Zařaďte do svého jídelníčku bobule a chraňte tak nejen své srdce

Zdroj: Shutterstock

Možná jste slyšeli o stavu označovaném jako ucpané tepny nebo kornatění tepen. To má za následek zúžení tepen a omezení průtoku krve do srdce a dalších částí těla. Je to stav, při kterém se tukové usazeniny hromadí podél stěn tepen.

Tento stav se nazývá ateroskleróza a je považován za hlavní příčinu srdečních onemocnění, včetně onemocnění koronárních tepen. Jde o chronickou zánětlivou chorobu s řadou rizikových faktorů.

Co zvyšuje riziko aterosklerózy?

Pravděpodobnost, že se u vás rozvine ateroskleróza, je větší, pokud trpíte vysokým krevním tlakem, máte cukrovku nebo kouříte.

Rizikovým faktorem je také vysoký LDL neboli špatný cholesterol, nadváha či obezita nebo konzumace nezdravých potravin.

Pomoci může vhodná strava

„Bylo prokázáno, že dodržování stravy bohaté na určité potraviny, jako je zelenina, ovoce a ryby, snižuje riziko aterosklerózy a srdečních chorob,“ potvrzuje healthline.com.

Existují potraviny, které dokáží přirozeně bránit ucpávání tepen. Zařaďte je do svého jídelníčku, vaše srdce vám jedině poděkuje.

Potraviny, které brání ucpávání tepen

Jako první zmíníme často podceňované fazole, které jsou plné vlákniny a jsou dobře známé pro své přínosy pro zdraví srdce.

Jíst fazole je skvělý způsob, jak udržet cholesterol pod kontrolou a snížit riziko ucpání tepen. Konzumace fazolí může významně snížit hladinu LDL cholesterolu v těle.

Další vhodnou potravinou jsou ryby. Ty jsou nabité základními živinami, včetně omega-3 mastných kyselin. Konzumace ryb bohatých na omega-3 může pomoci snížit riziko aterosklerózy.

Rajčata, lněná semínka a bobule

Rajčata a rajčatové produkty obsahují rostlinné sloučeniny, které mohou být zvláště užitečné pro snížení rozvoje aterosklerózy.

Lněná semínka jsou také dobrým zdrojem protizánětlivých rostlinných omega-3 mastných kyselin, spolu s vlákninou a antioxidačními rostlinnými sloučeninami nazývanými lignany.

„Pravidelný příjem lněného semínka je spojován se snížením hladiny cukru v krvi,“ vysvětluje imaware.health.

Na seznam vhodných potravin musíme zařadit mimo jiné i bobule. Ostružiny, borůvky, maliny a jahody jsou prospěšné, pokud jde o zdraví tepen. Tyto plody jsou přeplněné polyfenolovými sloučeninami, jako jsou kvercetin a antokyany, které mají silné protizánětlivé a antioxidační účinky.

Zdroj: healthline.com, imaware.health
Autor: Karolína Nezbedová

Přidat na Seznam.cz
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •