Selen je důležitý prvkem stravy, může ale způsobit i otravu

Potraviny s vysokým obsahem selenu (zdroj: samphotostock.cz)

Selen je prvkem, který je důležitý pro správné fungování lidského organismu. Příliš se o něm ovšem nemluví, proto se na něj zaměříme na následujících řádcích.

Potraviny s vysokým obsahem

Selen je polokov, který nepatří z hlediska výživy k nejdiskutovanějším prvkům. Jenže jeho funkce na naše zdraví je nezanedbatelná, protože se podílí na několika důležitých funkcích organismu. Na druhou stranu jsou s tímto mikroelementem spojena i určitá rizika. V každém případě jej obsahují živočišné zdroje, a to především vnitřnosti a mořské ryby. Vyskytuje se ovšem hojně také v rostlinných zdrojích, neboť ho ve větší míře obsahují para ořechy, vlašské ořechy anebo hnědá rýže.

Důležitost pro lidské zdraví

Doporučená denní dávka selenu se obvykle pohybuje mezi 16 a 70 μg. Tento polokov má přitom důležitý vliv na kardiovaskulární soustavu, když např. snižuje riziko kardiovaskulárních chorob. Navíc je považován za antioxidant, který pozitivně působí na aktivitu volných radikálů a chrání proti environmentálnímu stresu. Zlepšuje také fungování imunitního systému, takže zvyšuje obranyschopnost organismu. Důležitý je rovněž pro fyzicky aktivní jedince.  Mimo jiné totiž pomáhá zachovávat elasticitu svalové hmoty a chrání červené krvinky proti poškození z fyzické námahy.

Nedostatek a nadbytek

Stejně jako u jiných vitamínů a minerálů je nutné přijímat selen v optimálním množství. Do jídelníčku je tedy nutné zařadit potraviny, které jej obsahují. Na trhu navíc existuje mnoho potravinových doplňků, i když je vhodnější využívat přirozené zdroje. Nedostatek selenu se v každém případě může projevovat zvýšeným rizikem kardiovaskulárních chorob, a to např. cévních onemocnění. Uvádí se také infarkt myokardu a nedostatečné množství bývá spojováno i s rakovinou.

Rizikový je ovšem i nadbytečný příjem. Ačkoli toto riziko v západním světě nehrozí ani tak z přemíry potravin obsahujících tento mikroelement, problémem mohou být doplňky stravy, resp. jejich neuvážená konzumace. Pak totiž může dojít k tzv. selenóze neboli otravě selenem. Důsledkem bývá srdeční dysfunkce anebo poruchy trávení. Negativní vliv má rovněž na játra, plodnost a projevuje se i zhoršením stavu nehtů a pokožky. Příjem tohoto prvku si je tedy vhodné hlídat.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Diskuze k článku

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*