Kari koření: velmi zdravé indické koření

Kari je směs koření, která sice pochází z Indie, nicméně v této jihoasijské zemi se minimálně v dřívějších dobách samostatně nevyrábělo. Ani název přitom není příliš přesný.

Původ kari koření

Ačkoli je kari koření spojováno především s indickou kuchyní, používáno je hlavně na evropském kontinentu a v Indii na něj samostatně příliš často nenarazíte. Britové, kteří kolonizovali Indický subkontinent od 16. století, se zde seznámili s pokrmem zvaným kari (curry), což je ragú z nakrájeného masa a zeleniny v husté omáčce. Do své domoviny následně dovezli znalost směsi koření, kterou se tento tradiční pokrm dochucoval, a ta dostala nesprávný název kari.

Kde lze sehnat kari koření?

V samotné Indii s největší pravděpodobností ne, protože ve druhém nejlidnatějším státě světa je vyráběno především k vývozu, ačkoli ho na pultech některých obchodů nalézt můžete. Za to v České republice jej seženete na každém rohu, protože se v posledních desetiletích stalo velmi oblíbenou ingrediencí s nádechem exotiky.

Složení kari koření

Kari koření se složením velmi podobá jiné kořenící směsi, a to garam masále. Nemusíte si jej přitom pouze kupovat, ale lze si jej jednoduše připravit i doma. Budete potřebovat 80 g kurkumy, 60 g koriandru, 50 g kardamomu, 30 g římského kmínu a pískavice řecké seno, 10 g pepře a 2,5 g mletého chilli. Často jsou ovšem používány i další ingredience jako sušený česnek, zázvor, muškát anebo skořice.

Kari koření a účinky na zdraví

Kari koření je složeno z mnoha zdravých surovin, takže není divu, že obsahuje velké množství účinných látek od vitamínů přes minerály až po omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Ze zajímavých látek jmenujme i kurkumin, což je zdraví prospěšné přírodní barvivo, které obsahuje hlavní složka koření, tedy kurkuma. Kari působí antioxidačně, kladný vliv má na detoxikaci organismu a prospívá i trávicímu ústroji a kardiovaskulárnímu systému.

Zajímavosti o kari koření

  • Ačkoli Indii od 2. tisíciletí př. Kr. kolonizovali Indoevropané, kari je typický tamilský pokrm. Tamilové jsou přitom Drávidové, tedy lidé, kteří žili v Indii ještě před příchodem našich příbuzných.
  • Chilli se sice zdá jako nedílná součást kari, nicméně ve starších receptech jej nenajdeme. Původně tedy do směsi koření k tamilskému pokrmu nepatřilo.
  • Kari koření je zdraví prospěšné (viz výše), nicméně někdy jsou mu přisuzovány i dosti atypické vlastnosti. Hovoří se např. o pozitivním vlivu na Alzheimerovu chorobu či rakovinu kůže.
  • Kari koření má hořce pálivou chuť, která asi zpočátku nesedne úplně každému. Pokud tedy na něj nejste zvyklí, minimálně zpočátku to nepřehánějte s množstvím.
  • Kari lze použít mnoha způsoby. Uplatnění nachází při přípravě masa, zeleninových jídel, polévek anebo omáček. Existují ostatně lidé, kteří jej používají téměř ke všemu.

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*