Domácí müsli: Jednoduchý krok, jak udělat něco pro zdraví a ještě ušetřit

domaci_musli
Zdroj: Shutterstock

Opravdu kvalitní a chutné müsli stojí v obchodě někdy dost peněz a při nákupu je třeba pečlivě zkontrolovat složení. Často se totiž pod zažitou představou, že jde o zdravý a prospěšný produkt, skrývá směs cukru, ztužených tuků a konzervantů.

Levné kupované müsli nemusí být nejlepší volbou

To není pro zdraví dospělého člověka moc dobré. U dětí je třeba kvalitu potravin hlídat ještě mnohem více. Nikdo přece nechce místo zdravé snídaně dát na stůl směs podporující nadváhu a zvýšený cholesterol. O škodlivosti konzervantů, barviv a dalších nežádoucích složek potravin už má dnes povědomí každý, komu není lhostejné, co dává na stůl.

Jak si zaručeně pochutnat na zdravých snídaňových cereáliích

Řešení je jednoduché. Připravit si müsli může být i zábavné a do výroby se mohou zapojit i děti. Navíc je takový produkt zárukou, že přesně znáte všechny přidané složky. Dobrotu si lze udělat do zásoby a hotový produkt uskladnit k dalšímu použití. Snadno tak lze využít i sezónní sušené ovoce ze zahrádky a tím náklady na výrobu výrazně snížit.

Bez vloček to nepůjde

Základem oblíbené snídaňové cereálie jsou vždy vločky a nejčastěji ovesné. Do stravy patří, protože jsou plné prospěšných bílkovin a nenasycených mastných kyselin. Jsou totiž přirozeně celozrnné. Vláknina a komplexní sacharidy se starají o pomalé vstřebávání, takže zaručují dlouhý pocit sytosti. Obsahují značný podíl vitamínů B a E a minerálních látek, jako je hořčík, draslík a zinek.

Při výběru ovesných vloček se často lidé zajímají o lepek. Oves je bezlepkový, ale během sklizně a skladování se často „kontaminuje“ pšenicí, žitem a ječmenem. Bezlepkové ovesné vločky pochází z obilovin, které byly pečlivě separované a mají na obalu označení bezlepkového produktu. Další variantou je volba pohankových nebo jáhlových vloček.

Další suroviny pro výrobu křupavé pochoutky

Velice vhodné jsou různé druhy oříšků, které obsahují omega kyseliny, vlákninu, bílkoviny a vitamíny. Všechny ořechy jsou pro lidský organismus přínosné. Navíc třeba vlašáky a lískové ořechy lze pořídit z vlastní sklizně. Stejně tak se mohou přidat i mandle a určitě stojí za vyzkoušení i kokos, který má nejen atraktivní chuť, ale i vůni.

Podle chuti lze přidat sušené fíky, datle, ale i běžné ovoce, jako jsou sušené banány, jahody, třešně, borůvky, meruňky. Použít se dá i kandované ovoce.

Hitem současného zdravého stravování jsou semínka, která jsou silnými antioxidanty a zdrojem vlákniny, vitamínů, minerálů a proteinů. Semínek je velký výběr, a tak lze vytvořit pestrou směsici chutí.

Pro mlsouny lze přidat i trošku kvalitní čokolády. Jako sladidlo není nezbytný bílý cukr, lze ho nahradit medem, javorovým sirupem nebo třtinovým cukrem.

Recept pro inspiraci

K přípravě domácího müsli si připravte: 500 g vloček, lžičku mleté skořice, 100 g hrozinek, 100 g brusinek, 100 g sušených fíků, 50 g slunečnicových semínek, 100 g lískových ořechů, 100 g kešu nebo jiných oblíbených oříšků, semínka podle chuti.

Na vypracování hmoty je potřeba 120g másla a 5 lžic medu. Ořechy se snadno nadrtí paličkou na maso v igelitovém sáčku. Větší kusy ovoce se rozkrájí.

Vločky se smíchají s oříšky, semínky a ovocem. Přidá se skořice. Do promíchané směsi se přidá rozpuštěné máslo, med a špetka soli. Směs se rozetře na pečicí papír na dva plechy a peče se 25 minut na 165 °C. V polovině doby se vše promíchá. Ještě teplá směs je měkká, ale po vychladnutí vznikne křupavá pochoutka. Domácí müsli se uloží do uzavíratelné dózy.

Zdroj: BydlímeKvalitně, Vaření.cz

Autor: Lída Kropáčková

Přidat na Seznam.cz
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •