Amarant: bezlepková potravina, která se hodí na celou řadu receptů

Amarant patří mezi pseudoobiloviny, neobsahuje tedy lepek. Naopak se v něm vyskytuje mnoho účinných látek, přičemž disponuje oříškovou chutí a snadnou stravitelností.

Původ amarantu

Amarant jsou malá semena rostliny, která se nazývá laskavec (Amaranthus sp.) a zahrnuje více než 60 druhů. Pochází přitom ze Střední Ameriky, kde jej místní indiáni pěstovali tisíce let, protože byl vždy důležitou součástí jejich jídelníčku. Aktuálně se laskavec pěstuje v mnoha oblastech tropického pásu, neboť v těchto podmínkách může docházet ke sklizni až třikrát ročně. Jedná se přitom o pseudoobilovinu, nepatří tedy mezi obilní trávy, ale do stejné skupiny jako quinoa či pohanka.

Kde si amarant pořídit?

Amarant je na mnoha místech světa využíván stejně jako quinoa či pohanka. V České republice je ale z těchto tří pseudooobilovin známý asi nejméně. Přesto si ho dnes můžete pořídit bez větších problémů, a to v některých supermarketech, především ale v obchodech se zdravou výživou. Koupit si přitom lze především bio amarant, tedy produkt ekologického zemědělství. Kromě semínek si můžete pořídit i amarantovou mouku, olej anebo dokonce těstoviny.

Využití amarantu v kuchyni

Amarant, jenž chutná po oříšcích, lze použít jako přílohu, a to jak samostatně, tak třeba v kombinaci s rýží. Udělat si z něj můžete rovněž kaši a jde o vhodnou ingredienci do polévek. Amarant je samozřejmě možné přidat i do rizota, vychladlý po uvaření i do zeleninových salátů. Oblíbený je rovněž popcorn, kdy necháte semínka smažit na oleji a po chvíli začnou pukat (odtud i název amarantové pukance). Amarantovou mouku použijte jako vhodný doplněk do receptů na pečivo.

Amarant jako zdravá ingredience

Amarant je plný účinných látek. Obsahuje vitamín A, C a E, minerály (vyskytuje se v něm např. dvakrát více vápníku než v kravském mléku), ale také aminokyselinu lysin. Naopak neobsahuje lepek, takže je vhodnou potravinou pro celiaky a další osoby na bezlepkové dietě. Amarant je výtečným doplňkem stravy, takže by měl být součástí zdravého jídelníčku, a to i díky skutečnosti, že se jedná se o potravinu s vysokou stravitelností, takže nezatěžuje trávicí soustavu.

Zajímavosti o amarantu

  • Amarant se získává především ze tří druhů rodu laskavec, a to z laskavce ocasatého, krvavého a červenoklasého.
  • Na různých webech se můžete dočíst, že byl laskavec ve Střední Americe pěstován Aztéky a Inky před 3 a více tisíci lety. Jenže Aztékové ani Inkové v té době neexistovali a Inkové navíc nežili ve Střední, ale v Jižní Americe.
  • Amarant není vhodnou potravinou pouze pro celiaky, ale také pro vegetariány a vegany. Výše zmíněná aminokyselina lysin je totiž jinak v rostlinných zdrojích poměrně těžko dostupná.
  • Semena laskavce bývají doporučována rovněž diabetikům, lidem s nadváhou a dokonce i sportovcům, protože podporují nárůst svalové hmoty.
  • Příprava amarantu je velmi jednoduchá, neboť se dosti podobá přípravě rýže. Návod samozřejmě najdete na obalu.

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*