Quinoa: zdravá obilovina vhodná do polévek, salátů, smoothies nebo jako příloha

Quinoa je zdravá luštěnina
Quinoa v brokolicové polévce

Quinoa jsou semena merlíku chilského. Ačkoli bývají někdy řazena mezi obiloviny, ve skutečnosti se jedná o pseudoobilovinu, která je zdravá a široké využití má rovněž v kuchyni.

Původ merlíku chilského

Quinoa jsou semena rostliny zvané merlík chilský (Chenopodium quinoa), jejíž původní domovinou jsou andské oblasti Peru, Bolívie a Chile. Patří přitom mezi staré kulturní plodiny. Domestikována byla už před více než 5 000 lety. Ačkoli quinoa dlouho patřila k důležitým plodinám původních obyvatel Jižní Ameriky, s příchodem Evropanů ji začalo nahrazovat obilí. Ve 2. polovině 20. století ovšem začala Evropa a Severní Ameriky objevovat její příznivé účinky i široké uplatnění v kuchyni, takže se v posledních 50 letech pěstuje opět více.

Léčivé účinky quinoy

Quinoa obsahuje velké množství bílkovin (cca 20 %) a zároveň je bohatá na aminokyselinu lysin. Hojně se v ní ale vyskytují i minerály (železo a draslík), stejně jako vitamín B. Vzhledem k tomu, že se jedná o pseudoobilovinu, neobsahuje lepek, takže je vhodná pro celiaky. Vhodnou potravinou je i pro vegany a vegetariány, ale také pro sportovce, jimž dodává energii a podporuje růst svalové hmoty. Semena merlíku chilského bývají doporučována i pro své pozitivní působení na trávení, kardiovaskulární systém (snižuje krevní tlak), nervovou soustavu, migrény a vhodná je i pro diabetiky, případně pro ty, kteří chtějí zhubnout.

Uplatnění quinoy v kuchyni

Quinoa je stále více používána v západní kuchyni, a to nejen pro své příznivé účinky na lidské zdraví, ale také díky své lehkosti a jemné zemité chuti. Můžete ji samozřejmě využít jako přílohu, a to především na místo rýže. V tomto ohledu přitom nachází uplatnění jak ve slaných, tak ve sladkých pokrmech. Quinou lze použít i jako chutnou přísadu do polévek a omáček, které zároveň zahustí. Vhodnou ingrediencí je rovněž do salátů, ale určitě pro ni naleznete mnohá další uplatnění.

Quinoa – jak si ji připravit?

Zatímco dříve šlo quinou pořídit výhradně v obchodech se zdravou výživou, v současné době už ji seženete poměrně běžně. V každém případě byste semena merlíku chilského měli před použitím pořádně opláchnout. Pokrývá je totiž pryskyřiční povlak, který se nazývá saponin. Ten je v přírodě s největší pravděpodobností chrání proti hmyzu a ptákům, snižuje ale jejich poživatelnosti i pro člověka. Ačkoli quinoa v obchodech už saponin takřka neobsahuje, určitě byste ji měli omýt.

Amarant: bezlepková potravina, která se hodí na celou řadu receptů

Zajímavosti o quinoe

  • Název pochází z jazyka starých Inků. Jeho překlad, „matka zrno“, přitom odráží důležitost, kterou pro americké domorodce tato semena měla.
  • Lidé v Jižní Americe nepoužívají pouze semena merlíku chilského. Jako salát jsou totiž konzumovány rovněž listy, které také obsahují mnoho účinných látek.
  • Quinoa se nepoužívá pouze jako potravina. Pořídit si kupříkladu lze nápoj z quinoy, což je zdravá alternativa mléka, semena se hodí i do smoothies a Inkové z nich dokonce vyráběli pálenku zvanou chica.
  • V roce 2007 vyprodukoval minipivovar v Pivovarském domě Quinoa Beer. Toto speciální pivo bylo uvařeno na bolívijský večer, jenž se pořádal v Latino dance klubu Tropison v OD Kotva.
  • Jak už jsme zmínili, quinoa patří pseudoobiloviny, které se začínají používat čím dál častěji. Do této skupiny dvouděložných rostlin přitom patří rovněž amarant či pohanka.
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News
  • 11
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Diskuze k článku

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*