Mořské řasy – patří mezi potraviny s nejvyšší koncentrací živin na světě

Japonské mořské řasy
Mořské řasy Laminaria

Mořské řasy jsou zeleninou, která sice chuťově nemusí sednout každému, přesto by se měla stát pevnou součástí našeho jídelníčku. Málokde totiž najdete takové množství minerálů a dalších účinných látek!

Mořské řasy v dějinách lidstva: nejdéle se používají v oblasti Pacifiku

Mořské řasy využívají lidé opravdu dlouho, a to v mnoha oblastech světa. Ačkoli jsou nejčastěji spojovány s Dálným východem (východní a jihovýchodní Asie), kde se asi skutečně používají nejdéle, stovky let nacházejí uplatnění rovněž na dalších kontinentech, a to včetně Evropy. Přesto jsou tradiční součástí především japonské kuchyně, ačkoli se stejně dlouho mohou používat rovněž na čínském a korejském pobřeží, stejně jako na Havaji (ostrov v Tichém oceánu). Po tisíce let se zkrátka jedná o nedílnou součást jídelníčku mnoha přímořských národů.

Jaké mořské řasy lze ochutnat v České republice?

Už samotný název „mořské řasy“ říká, že se jedná o zelené řasy, chaluhy a ruduchy, které se vyskytují ve slané vodě. Vzhledem k tomu, že Česká republika mořským pobřežím nedisponuje, používání plodů moře u nás nebylo dlouho rozšířené, a když už, cestu si k nám „našly“ především ryby. Mořské řasy si lze dnes ale pořídit čím dál častěji, a to především v obchodech se zdravou výživou. Zakoupit si přitom lze mnoho druhů. Nejčastěji se jedná o dulse, nori, wakame, kombu, arame, agar či kelp. Jako ingredience se přitom samozřejmě často používají i v asijských restauracích.

Mořské řasy jako „elixír života“? Rozhodně ano!

Mořské patří mezi potraviny, u nichž lze nalézt jednu z nejvyšších koncentrací živin vůbec. Nikoli náhodou jsou proto někdy označovány jako „elixír života“. Obsahují přitom zejména minerální látky, kterých se v nich vyskytuje 15krát více než v jiné zelenině. Určité minerály navíc v takovém množství neobsahují ani živočišné produkty. Mořské řasy totiž obsahují 10krát více vápníku než kravské mléko a dokonce i mnohem více železa než masné výrobky. Zároveň se v nich vyskytuje chlorofyl, bílkoviny,a ještě k tomu působí zásadotvorně, takže není žádný div, že jejich pravidelná konzumace je účinnou prevencí proti mnoha civilizačním chorobám!

Kuchyňské využití mořských řas: na chuť si musíte zvyknout

Vzhledem k tomu, že na konzumaci mořských řas nejsme ve střední Evropě tak úplně zvyklí, může některým lidem chvíli trvat, než si na jejich chuť zvyknou. V každém případě je lze použít do zeleninových salátů, polévek, pomazánek i jako přísadu do dalších jídel. Chcete-li tedy v kuchyni vyzkoušet novou a zdravou ingredienci, existuje jen málo lepších možností. Doplňme, že jsou mořské řasy nedílnou součástí suši, tedy jednoho z nejznámějších jídel japonské kuchyně.

Zajímavosti o mořských řasách

  • Mořské řasy jsou nejen prevencí proti civilizačním chorobám, ale kladně působí rovněž na trávení, rozpouštění tuků anebo hladinu cholesterolu.
  • Díky vysokému obsahu minerálů se v mořských řasách vyskytuje velké množství elektrolytů, které zajišťují hydrataci buněk. Jedná se tedy o výtečný doplněk stravy pro sportovce!
  • Mořské řasy většinou seženete sušené. Po spaření horkou vodou přitom výrazně přiberou na objemu. S jejich množstvím to tedy nepřehánějte, ač se vám může zdát, že jich do určitého pokrmu přidáváte málo.
  • Na řasách se někdy může objevit šedobílý povlak. V takovém případě se nemusíte obávat, že něco není v pořádku. Jedná se totiž pouze o vysráženou mořskou sůl.
  • Z mořských řas je získáván agar, což je přírodní želatinový přípravek. Mohou jej přitom používat i vegani, neboť pochopitelně není živočišného původu.

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:



Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*