Kiwi: ovoce, které pokryje denní dávku vitamínu C

Kiwi: ovoce, které pokryje denní dávku vitamínu C
Nakrájené kiwi na talíři

Kiwi patří mezi exotické ovoce, které je u nás na rozdíl od mnoha jiných plodů běžně dostupné dlouhodobě. Přesto bývá často opomíjené, ačkoli je zdravé a jeho uplatnění v kuchyni může být široké.

Jaký je původ kiwi?

Kiwi je ovoce, které roste na dřevinách rodu aktinidie. Jeho první druhy se objevily ve východní Asii, přičemž původní domovinou je Čína. Brzy se ale rozšířily také na východ (Jižní Korea a Japonsko), na sever (Sibiř) i na jih (Taiwan). Později se dostaly také na Nový Zéland, který se stal ve 20. století největším vývozcem kiwi (zde také ostatně dostalo svůj název – viz níže).  V současné době se toto ovoce ve velké míře pěstuje také ve Spojených státech amerických, Japonsku, Chile i v Evropě (např. na Apeninském poloostrově).

Kde si kiwi pořídit?

Dnes prakticky všude. V nabídce ho totiž mají velké obchodní domy i menší prodejny s ovocem a zeleninou. Zatímco ještě nedávno se u nás dalo pořídit pouze „klasické“ zelené kiwi, v současné době si lze zakoupit i méně známé zlaté kiwi. To je podlouhlejší, slupka bývá jemněji ochmýřená a především nemá zelenou, ale zlatavou barvu dužiny. Další rozdíl je v obsahu účinných látek. Zelené kiwi sice pokryje denní dávku vitamínu C, ale zlaté kiwi je ještě lepším zdrojem tohoto důležitého mikronutrientu!

Léčivé účinky kiwi

Kiwi má antioxidační vlastnosti, takže chrání organismus proti působení volných radikálů. Kladný vlvi má také na metabolismus, stejně jako na imunitní systém. Plody aktinidie pozitivně působí rovněž na kardiovaskulární systém (podílí se funkčnosti srdce, cév a žil). Kiwi pomáhá i zraku, ale také psychice, když má kupříkladu vliv na produkci hormonů, které podporují dobrou náladu. Pozitivně působí také na kosti a vazy a vyzkoušet jej můžete rovněž při chřipce a nachlazení.

Využití kiwi v kuchyni

Kiwi je nejlepší konzumovat zasyrova, protože pak si udržuje všechny účinné látky. Dokonce jej nemusíte ani loupat, protože ho lze jíst i se slupkou, ačkoli to většina lidí nedělá. Kiwi se hodí do kompotů či marmelád a můžete jej rovněž usušit. Z čerstvých plodů si je také možné udělat zdravé nápoje jako např. džusy, koktejly a lze jej samozřejmě použít jako surovinu do smoothie. Kiwi je možné také tepelně upravovat, takže ho vyzkoušejte jako ingredienci do dezertů anebo koláčů.

Zajímavosti o kiwi

  • Plodům aktinidie se původně říkalo „čínská angrešt“. Kiwi však nemá s angreštem nic společného a aktinide ani nepatří do stejné čeledi.
  • Samotný název „kiwi“ se objevil až ve 2. polovině 20. století. Ovoce jej dostalo po národním ptáku Nového Zélandu – kivi, který žije pouze ve vlhkých pralesích tohoto ostrovního státu Pacifiku. Oficiální obchodní název kiwi dokonce existuje až od roku 1974.
  • Kiwi neobsahuje pouze vitamín C, ale také další účinné látky. Za všechny jmenujme alespoň vlákninu, sacharidy, bílkoviny, vitamín E a v semenech se vyskytují i omega-3 mastné kyseliny.
  • Zlaté kiwi se od zeleného liší nejen vzhledem, ale také chutí. Je mnohem sladší a chutní více jako exotické ovoce (částečně připomíná zralý ananas).
  • V českých obchodech se prodává kiwi především z Itálie. Ovoce z Nového Zélandu tedy u nás s největší pravděpodobností neseženete.
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Diskuze k článku

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*