Chia semínka: skutečná superpotravina. Optimální jsou k hubnutí i pro sportovce

Tropický chia pudink
pudink s chia semínky

Chia semínka jsou tak trošku v pozadí slunečnicových, lněných či sezamových semínek. Jedná se ovšem o skutečnou superpotravinu, kterou byste určitě měli zařadit do svého jídelníčku.

Původ chia semínek

Chia semínka pocházejí z rostliny zvané šalvěj hispánská (Salvia hispanica), jejíž původní domovinou je Mexiko. Indiáni její semena používali už před mnoha tisíci lety a šalvěj znali i proslulí Aztékové, kteří ji dokonce používali jako platidlo. Především jim ale chia semínka sloužila jako zdroj energie a živin, pročež byla hojně pěstována. Ostatně mexická stát Chiapas dostal svůj název právě z tohoto důvodu. Dnes se ovšem pěstují spíše v úrodné amazonské nížině v jihoamerickém Peru.

Kde si chia semínka pořídit?

Ačkoli všechna chia semínka pocházejí z jedné rostliny, pořídit si je můžete v několika variantách. Zakoupit si lze bílá nebo černá semínka, a to v celá či mleté formě. Zatímco v dřívějších dobách nebyla běžně k dostání, a to ani ve Spojených státech amerických, aktuálně je seženete na pultech nejen obchodů se zdravou výživou, ale také běžně v oddělení zdravé výživy supermarketů. Navíc si je můžete jednoduše objednat v mnoha specializovaných internetových obchodech.

Využití chia semínek v kuchyni

Chia semínka nemají příliš výraznou chuť, přesto chutnají lehce oříškově. Před použitím je můžete namočit a během tohoto procesu výrazně přiberou na objemu, neboť na sebe dokážou vázat tekutinu. Vzniká při tom vlastně takový chia gel, jenž je možné využít při přípravě pudinků, kaší, marmelád anebo koktejlů. Chia semínka ovšem nacházejí uplatnění rovněž v zeleninových salátech, ale přidávají se také do pečiva. Používají se přitom nejen při pečení chleba, ale také muffinů nebo sušenek. Konzumovat je ale samozřejmě můžete i samotná.

Chia semínka k hubnutí i pro sportovce  

Chia semínka obsahují velké množství omega-3 mastných kyselin, kvalitní bílkoviny, vlákninu, antioxidanty a minerály (hořčík, draslík, železo, vápník). Ne náhodou jsou tedy řazena mezi superpotraviny. Stabilizují např. hladinu cukru v krvi, takže jsou vhodná pro diabetiky. Navíc v žaludku absorbují vodu, čímž pomáhají hubnout. Další podstatné vlastnosti chia semínek jsou ideální pro sportovce. Pomáhají totiž organismu udržovat energii a prodlužují hydrataci, což je při sportovním výkonu nadmíru důležité.

Zajímavosti o chia semíncích

  • Chia semínka používali kromě Aztéků i Mayové. Název „chia“ je přitom mayský výraz pro „sílu“. Původ označení ale může být i v aztéckém slově „chian“, což znamená „olejnatý“.
  • Chia semínka jsou velká asi jako mák. Pokud je ovšem namočíte, během zhruba 20 minut pojmou tekutinu okolo desetinásobku svého objemu.
  • Pro vegany jsou chia semínka nejen zdrojem mnoha cenných látek, ale použít je mohou i jinak. Gel je totiž možné využít na místo vajíček.
  • Ačkoli jsou chia semínka velmi zdravá, mohou způsobit i určité potíže. U některých lidí se totiž může vyskytnout alergie, jež se projevuje nadýmáním.
  • V obsahu omega-3 mastných kyselin přeci jen „vedou“ lněná semínka. Na druhou stranu chia semínka není nutné mlít, aby se tělo dostalo k živinám.  

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:

  • 34
    Shares



Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*