Vitamín E: nejdůležitější antioxidant v těle

Arašídy - zdroj vitamínu E

O vitamínu E se příliš často nemluví, neboť přednost obvykle dostávají jiné mikronutrienty. Jenže správný příjem tohoto vitamínu je důležitý, neboť se jedná o velmi důležitý antioxidant.

Jaké potraviny vitamín E obsahují?

Vitamín E vlastně není jedinou látkou, ale jedná se o označení více přírodních látek, jež se nazývají tokoferoly. Řazeny jsou mezi vitamíny rozpustné v tucích. Nacházejí se přitom v olejích (z pšeničných klíčků, malinových či brusinkových semínek, semínek granátového jablka, stejně jako ve lněném, konopném či dýňovém oleji). Vitamín E se vyskytuje rovněž ve slunečnicových semínkách, ořeších (lískové oříšky, mandle), luštěninách (arašídy, sója), stejně jako v avokádu, salátu, másle, mléce anebo v mase savců.

Důležitost vitamínu E

Správný příjem vitamínu E je velmi důležitý, nicméně obvykle bývá ve stínu dalších vitamínu (A, B nebo C). Jedná se ovšem o nejdůležitější antioxidant v organismu, takže chrání buňky proti působení volných radikálů, případně brání pravděpodobnosti jejich vzniku. Proto zpomaluje proces stárnutí a podílí se na snížení rizika kardiovaskulárních chorob. K tomu ostatně přispívá i tím, že pomáhá udržovat správnou hladinu cholesterolu.

Vitamín E je podstatný rovněž pro fyzicky aktivní lidi včetně vrcholových sportovců, neboť společně s dalšími vitamíny zmírňuje zátěž, kterou sport na tělo působí. Právě při pohybu totiž vznikají volné radikály a navíc má správná hladina cholesterolu kladný vliv na produkci růstového hormonu. Pokud se tedy snažíte žít aktivně, rozhodně byste měli do svého jídelníčku zařadit výše zmíněné potraviny.

Nedostatek a přebytek vitamínu E

Vitamín E se vstřebává jen společně s tuky, takže poruchy jejich vstřebávání, případně zhoršená distribuce může vést k příznakům nedostatku tokoferolů. Důsledkem bývá snížení imunity, neurologické potíže a dokonce i neplodnost. Dostatek vitamínu E by měli mít také kojenci, neboť u nich může vést opak k chudokrevnosti.

Předávkování vitamínem E prakticky nehrozí, takže se nemusíte obávat zvýšené konzumace výše zmíněných potravin, minimálně ne z tohoto důvodů. Na druhou stranu může vést dlouhodobý přebytek tokoferolů ke zhoršenému vstřebávání vitamínu K. Důsledkem někdy bývají poruchy krevní srážlivosti, případně zhoršený vývoj kostí.

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*