Vitamín E: nejdůležitější antioxidant v těle

Arašídy - zdroj vitamínu E

O vitamínu E se příliš často nemluví, neboť přednost obvykle dostávají jiné mikronutrienty. Jenže správný příjem tohoto vitamínu je důležitý, neboť se jedná o velmi důležitý antioxidant.

Jaké potraviny vitamín E obsahují?

Vitamín E vlastně není jedinou látkou, ale jedná se o označení více přírodních látek, jež se nazývají tokoferoly. Řazeny jsou mezi vitamíny rozpustné v tucích. Nacházejí se přitom v olejích (z pšeničných klíčků, malinových či brusinkových semínek, semínek granátového jablka, stejně jako ve lněném, konopném či dýňovém oleji). Vitamín E se vyskytuje rovněž ve slunečnicových semínkách, ořeších (lískové oříšky, mandle), luštěninách (arašídy, sója), stejně jako v avokádu, salátu, másle, mléce anebo v mase savců.

Důležitost vitamínu E

Správný příjem vitamínu E je velmi důležitý, nicméně obvykle bývá ve stínu dalších vitamínu (A, B nebo C). Jedná se ovšem o nejdůležitější antioxidant v organismu, takže chrání buňky proti působení volných radikálů, případně brání pravděpodobnosti jejich vzniku. Proto zpomaluje proces stárnutí a podílí se na snížení rizika kardiovaskulárních chorob. K tomu ostatně přispívá i tím, že pomáhá udržovat správnou hladinu cholesterolu.

Vitamín E je podstatný rovněž pro fyzicky aktivní lidi včetně vrcholových sportovců, neboť společně s dalšími vitamíny zmírňuje zátěž, kterou sport na tělo působí. Právě při pohybu totiž vznikají volné radikály a navíc má správná hladina cholesterolu kladný vliv na produkci růstového hormonu. Pokud se tedy snažíte žít aktivně, rozhodně byste měli do svého jídelníčku zařadit výše zmíněné potraviny.

Nedostatek a přebytek vitamínu E

Vitamín E se vstřebává jen společně s tuky, takže poruchy jejich vstřebávání, případně zhoršená distribuce může vést k příznakům nedostatku tokoferolů. Důsledkem bývá snížení imunity, neurologické potíže a dokonce i neplodnost. Dostatek vitamínu E by měli mít také kojenci, neboť u nich může vést opak k chudokrevnosti.

Předávkování vitamínem E prakticky nehrozí, takže se nemusíte obávat zvýšené konzumace výše zmíněných potravin, minimálně ne z tohoto důvodů. Na druhou stranu může vést dlouhodobý přebytek tokoferolů ke zhoršenému vstřebávání vitamínu K. Důsledkem někdy bývají poruchy krevní srážlivosti, případně zhoršený vývoj kostí.

Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News
  • 22
  •  
  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  

Diskuze k článku

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*