Psyllium: zdroj přírodní vlákniny, jež pomáhá (nejen) při hubnutí

Psyllium (zdroj: samphotostock.cz)

Příjem vlákniny je velmi důležitý pro správné trávení. Proto můžete do svého jídelníčku zařadit psyllium, tedy semena jitrocele vejčitého.

Původ a rozšíření jitrocele vejčitého

Jitrocel vejčitý (Plantago ovata) je široce rozšířenou rostlinou. Původně rostl v oblasti Středozemí (jih Evropy, sever Afriky a západ Asie), ale vyskytoval se rovněž v jižní Asii (rostlina se ostatně někdy nazývá i jitrocel indický). Časem se rozšířil také do dalších částí světa, konkrétně do východní Asie a Ameriky. V České republice nicméně neroste. Lze si ale pořídit produkty z jeho semen.

Kde si psyllium pořídit?

Semena jitrocele vejčitého jsou obvykle rozemleta, čímž je získán prášek plný vlákniny, který se nazývá psyllium. V současné době je o tuto potravinu v ČR stále vzrůstající zájem, takže jej lze sehnat v lékárnách, prodejnách se zdravou výživou, ale také v supermarketech. Můžete si přitom pořídit nejen prášek anebo kapsle, ale také celá semena.

Psyllium v kuchyni

Psyllium je považováno za velmi zdravou surovinu. V kuchyni pro něj lze přitom najít různá uplatnění. Ačkoli ho můžete tepelně upravovat, často se to nedoporučuje, a to kvůli zachování obsahu účinných látek. (Rozemletá) semena jitrocele vejčitého lze ovšem použít jako příměs do jogurtů, kaší, koktejlů anebo smoothie. Prášek lze navíc nalézt i v některých raw receptech, a to např. na raw knedlíky.

Psyllium jako pomocník při hubnutí

Psyllium je vlastně rozpustná vláknina, která má obecně schopnost vázat vodu. V trávicím traktu díky tomu dokáže zvětšit svůj objem až 20×. V žaludku tak dochází ke zvýšení objemu (nekalorické) stravy, což zamezuje pocitu hladu, neboť vláknina vyvolává pocit sytosti. Navíc má kladný vliv na trávení, když např. pozitivně působí na střevní peristaltiku. Pomoci tedy může nejen při hubnutí.

Zajímavosti o psylliu

  • Psyllium (anebo vlákninu z jiných zdrojů) určitě doporučujeme. Ačkoli pro dospělého člověka činí doporučená denní dávka 30 g, průměrná spotřeba na osobu je v ČR pouze 10 g.
  • Na druhou stranu byste to s příjmem vlákniny neměli přehánět. Vyšší denní příjem než 40 g může vést k trávicím obtížím (např. k plynatosti nebo průjmu).
  • Semena jitrocele vejčitého (ve správném množství) nemusí pomáhat pouze při hubnutí a s trávením. Kladný vliv má podle některých studií rovněž na snížení (LDL) cholesterolu v krvi.
  • Psyllium obsahuje podobnou vlákninu jako obiloviny. Na druhou stranu se v něm nevyskytuje lepek, takže se jedná o vhodnou potravinu pro celiaky.
  • Jitrocel vejčitý je jeden z mála zástupců rodu jitrocel, jenž není považován za plevel, ale za léčivou rostlinu.
  • 49
  •  
  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  

Diskuze k článku

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*