5 potravin, které vás v zimě spolehlivě zahřejí. A pozor, jsou zdravé

Ačkoli se často tvrdí, že vás v zimních měsících zahřeje alkohol, jedná se pouze o pocit, vnitřní teplota se totiž ve skutečnosti sníží. Co vás tedy zahřeje doopravdy a zároveň prospěje vašemu zdraví?

Zázvor

Zázvor patří mezi klasiku mezi potravinami, které dokážou v zimě zahřát náš organismus. Na „vině“ je aktivní látka, která se nazývá gingerol. Chuťově sice asi nesedne každému, ale jen těžko byste hledali vhodnější potravinu pro zahřátí. Zázvor má navíc i mnohé další kladné účinky. Pozitivní vliv má např. na trávení, neboť zklidňuje podráždění žaludek a mírní nevolnost. Navíc působí protizánětlivě a pomáhá bojovat s chřipkou a nachlazením. Přidat si jej můžete do čaje, vody s medem a citrónem, ale koupit si lze rovněž zázvorové bonbóny či sušenky.

Koření

S pocitem chladu vám mohou pomoci rovněž některá koření. Jedná se především o kurkumu, hřebíček, vanilku, bazalku anebo pepř. Doporučit určitě můžeme i kájenský pepř, který ovšem nemá s pepřem vůbec nic společného, neboť se jedná o koření z papriček Cayenne (anglické slovo pepper se do češtiny překládá jako „pepř“ i jako „paprika“). Právě chilli koření, případně chilli papričky jako takové představují další možností, jak se v zimě zahřát. Mimochodem, obsahují kapsaicin, což je látka, která je příbuzná výše zmíněnému gingerolu. Chilli a kurkuma jsou přitom součástí i indické směsi koření zvané masála, jež rovněž v těle dokáže zatopit.

Pohanka

Pohanka, která pochází ze Střední Asie, je u nás známá už poměrně dlouho. Přesto jaksi zůstává mimo zorné pole většiny lidí. I proto se lze koneckonců často setkat s tím, že je označována za obilovinu. Ve skutečnosti je však příbuzná s rebarborou. Neobsahuje tedy lepek a navíc silně prohřívá, takže se jedná o výtečnou potravinu pro chladné měsíce. Kromě toho je lehce stravitelná a kladně působí na kardiovaskulární systém. V obchodech si dnes můžete pořídit pohankovou mouku, krupici anebo pohankový nápoj, jenž je výtečnou alternativou mléka.

Luštěniny

Lidský organismus si v průběhu zimních měsíců žádá hutná a vydatná jídla. I proto do svého jídelníčku zařaďte luštěniny, které si dnes můžete pořídit v mnoha variantách. Doporučit vám můžeme např. červenou čočku, žlutý hrách nebo fazole mungo. Tyto potraviny mají výtečný výživový profil a pomáhají metabolismu, redukci tělesné hmotnosti či průběhu svalových kontrakcí. Málo už se ovšem ví, že právě luštěniny dokážou prohřát. Spojte tedy příjemné s užitečným. Pokud je navíc dobře připravíte, nebudou vás nadýmat!

Sušené ovoce

Zahřát vás může i tepelně upravená zelenina, které ovšem právě tepelnou úpravou ztrácí účinné látky, takže se snižuje její blahodárný vliv na naše zdraví. Čerstvá zelenina, stejně jako ovoce vás zase spíše ochladí. Takový ovocný salát je svěžím jídlem, které je doporučováno v letních parnech. Pro zimní měsíce se ovšem velmi hodí sušené ovoce, jež sice obsahuje méně vitamínu C než v čerstvém stavu, na druhou stranu ostatní živiny zůstávají zachovány. A světě, div se, právě sušené ovoce dokáže organismu částečně pomoci i s chladem.

Sdílení příspěvku přes sociální sítě:



Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*