Návyky, kterými ošálíte mozek a přimějete ho ke zdravějšímu stravování

Zdroj: Shutterstock.com

Odložení příborů, vnímání zrakem a čichem, klidná a tichá hudba a diskuse o pokrmu mohou pomoci přeorientovat mozek a přimět nás, abychom si jídla více všímali a jedli zdravěji. 

Co ovlivňuje požitek z jídla 

Charles Spence je profesorem experimentální psychologie na Oxfordské univerzitě a zabývá se výzkumem faktorů, které ovlivňují to, co si vybíráme k jídlu a jak pokrm vnímáme.  

Jeho výzkumy poukazují na to, do jaké míry jsou tyto volby formovány způsoby, jakými s jídlem zacházíme. To, jak naše jídlo vypadá a voní, zda ho jíme vidličkou nebo prsty – dokonce i hudba, kterou při jídle nebo nakupování potravin posloucháme, může hrát roli v tom, jak zdravě jíme.  

Nepoužívejte příbory 

Podávání jídla na menším talíři může ovlivnit, kolik toho sníme, protože náš mozek se domnívá, že je na něm více jídla, než ve skutečnosti. To má zásadní vliv na pocit sytosti, ale mozek lze oklamat i jinak.  Jedení rukama zapojuje více naše smysly a nutí nás být pozornější.  

Spence uvádí jako příklad šéfkuchaře Andoniho Adurize ze světoznámé restaurace Mugaritz v Errenterii v severním Španělsku, který u všech chodů odstranil příbory, aby lidé více přemýšleli o tom, jak s jídlem komunikují. 

Vnímejte jídlo všemi smysly 

„Cokoli, co můžete udělat pro to, abyste věnovali jídlu více pozornosti, jedli pomaleji a byli v daném okamžiku pozornější, pravděpodobně posílí pocity spojené s jídlem a znamená, že se spokojíte s menším množstvím,“ říká Spence The Guardian.  

Velká část požitku z pokrmu je spojena nikoliv s chutí, ale s vůní. Pokud pijete kávu z kelímku s víčkem, přicházíte o klíčovou část prožitku.  

Spence se domnívá, že jedním z důvodů rostoucí obliby jídla v miskách v posledních letech je to, že si ho můžete vzít do ruky a cítit jeho váhu a teplo, vdechovat vůni. 

Vařte i očima 

Jak slavně poznamenal římský gurmán Apicius – a jak od té doby dokazují psychologové jídla – jíme nejprve očima, a to diktuje velkou část našeho zážitku.  

Takže velký, krásný salát s různými listy, barvami a strukturami bude nejen vypadat lépe než hrst špenátu, ale bude i lépe chutnat.  

Pečlivě vybírejte hudbu  

Lidé vypijí o 30 % více alkoholu, pokud je hudba rychlá a hlasitá. Objevují se důkazy, které naznačují, že hlasité zvuky vyvolávají méně zdravé stravovací chování.  

Záleží také na žánru, poslech jazzu a vážné hudby zvyšuje preference lidí pro zdravá slaná jídla více než například americký rock, který nás vede spíše k hamburgerům a hranolkům; na to je třeba myslet, pokud posloucháte hudbu při nakupování.  

Učiňte společná jídla nezapomenutelnými 

Existují způsoby, jak umocnit smyslový zážitek ze společného jídla a povzbudit strávníky, aby se soustředili na jídlo i na konverzaci.  

Jedním z nich je zapojit lidi do procesu přípravy: nechat je nabrat si porci na talíř, nebo je povzbudit, aby si vzhled svého pokrmu upravili například bylinkami nebo kořením.  

Zdroj: theguardian.com, psy.ox.ac.uk, Nicolas Guéguen, Sound level of environmental music and drinking behavior: a field experiment with beer drinkem, 2008 

Autor: Dominika Jandorová 

Přidat na Seznam.cz
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •