Vitamín B1 (thiamin): potřeba stoupá při fyzickém vypjetí a stresu

Potraviny bohaté na thiamin (zdroj: Samphotostock.cz)

Vitamín B1 neboli thiamin je sloučenina, která je důležitá pro naše zdraví. Jeho potřeba navíc stoupá při fyzickém vypjetí a v obdobích většího stresu.

Vitamín B1 v potravinách

Vitamín B1 neboli thiamin je bílá či bezbarvá krystalická sloučenina, která je rozpustná ve vodě. Jedná se o jeden z vitamínu ze skupiny B-komplex, jde tedy o mikronutrient, jenž je nezbytný pro naše zdraví. Tato sloučenina se nachází v menším množství v různých potravinách, ať už rostlinného či živočišného původu. Mezi nejlepší zdroje patří ořechy, neloupané obiloviny, pseudoobiloviny, luštěniny, med, hnědá rýže nebo lahůdkové droždí, jejž seženete v obchodech se zdravou výživou.

Důležitost vitamínu B1

Vitamín B1 patří mezi důležité složky stravy. Pozitivně působí např. na nervovou soustavu. Při stresu přitom jeho spotřeba v těle stoupá. V současné době, která je pro mnoho lidí dosti stresující, by tedy měly být konzumovány i výše zmíněné potraviny. Tento vitamín navíc hraje roli v metabolismu aminokyselin a sacharidů. Máte-li si tedy udržet hodně energie, zčásti to závisí právě na příjmu vitamínu B1 ze stravy, přičemž jeho zásoba vydrží na zhruba 4 až 10 dní. Jeho příjem by si proto měli hlídat i sportovci, protože je nezbytný pro kvalitní výkony.

Nedostatek a nadbytek vitamínu B1

Thiamin musíme přijímat v dostatečném množství, přičemž doporučená denní dávka je pro děti 0,3 až 1 mg a pro dospělé 1 až 1,5 mg. Jeho potřeba přitom stoupá i u těhotných a kojících žen. Projevem nedostatku tohoto vitamínu může být nemoc, které se říká beri-beri. Jedná se o onemocnění nervového systému, které se projevuje letargií a únavou, později mohou přijít na řadu i deprese, ale také další komplikace, jež se mohou týkat nejen nervové, ale také kardiovaskulární či trávicí soustavy.

Musíme ovšem dodat, že v našich podmínkách extrémní nedostatek thiaminu nehrozí, ačkoli byste se i tak měli ve stravě zaměřit na potraviny, které jej obsahují. Do jídelníčku např. můžete zařadit více celozrnných produktů (pečivo, těstoviny, mouky apod.). Vzhledem k tomu, že je vitamín B1 rozpustný ve vodě a z organismu je vylučován močí, nadbytečný příjem v podstatě nehrozí. Při konzumaci většího množství potravin s obsahem thiaminu někdy může dojít k alergické reakci, ale jedná se o výjimečné situace.

Přidat na Seznam.cz
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Diskuze k článku

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*