Jak someliér napálil soutěž levným vínem a upozornil na klamání spotřebitelů

Zdroj: Shutterstock

Sáhli jste někdy po drahé láhvi vína, které se pyšnilo výhrou v mezinárodní soutěži, s tím, že si konečně pochutnáte na něčem kvalitním? Nedávný podvod odhalil, jak vinařské soutěže ve skutečnosti probíhají. A není to nic veselého.

Vítězství v některé ze stovek vinařských soutěží s sebou nese prestiž a taky větší zisky. Pokud láhev zdobí jedna, nebo dokonce více medailí, může to podle OddityCentral zvýšit prodej až o 15 procent.

Není proto divu, že vinařství berou degustační soutěže velmi vážně. Odráží však zisk těchto medailí skutečně kvalitu vína? To se rozhodl zjistit tým belgického časopisu a televizního pořadu „On n’est pas des pigeons“.

Dokonalý podvod

Organizátoři tohoto promyšleného podvodu, který plánovali několik měsíců, požádali o pomoc Erica Boschmana, nejlepšího belgického someliéra roku 1988, aby provedl degustaci vín ze supermarketů a vybral to nejhorší.

Boschman se nakonec rozhodl pro tu nejlevnější láhev v ceně 2,50 eura (cca 60 Kč). Tím to ale neskončilo. Aby zvýšili pravděpodobnost vítězství, změnili etiketu a udělali z nepříliš chutného vína prémiový produkt s názvem Chateau Colombier.

Dokonce si vymysleli i historii vzniku vína a tvrdili, že bylo vyrobeno z původních odrůd révy vinné v Côtes de Sambre a Meuse (Valonsko).

Falešné údaje nikdo neodhalil

Víno přihlásili do mezinárodní soutěže Gilbert & Gaillard International Wine Competition, která každé tři měsíce uděluje medaile nejlepším vínům.

Účastníci musí zaplatit registrační poplatek 50 eur (cca 1200 Kč), předložit vzorky vín k degustaci a poskytnout laboratorní údaje, jako je obsah alkoholu a cukru. Poslední požadavek se dal snadno obejít, protože organizátoři soutěže neprovádějí vlastní laboratorní analýzy a ani neověřují údaje poskytnuté výrobci vína.

Aby tým On n’est pas des pigeons zvýšil své šance na získání dobrého umístění, předložil falešné laboratorní údaje získané z jiného, kvalitního, vína. Jak se předpokládalo, nikdo se neobtěžoval ověřit, zda jsou údaje pravé.

Podvod dotáhli k dokonalosti marketingovou kampaní. Boschman začal laciné víno prostřednictvím médií, sociálních sítí a mezi svými kolegy someliéry a profesionály v oboru vychvalovat jako něco skutečně výjimečného, přičemž počítal s tím, že mnozí z porotců bývají ovlivněni svými kolegy.

Víno ze supermarketu vítězem

Nakonec tento žertík dokonale zafungoval. Levné víno v přepočtu za 60 korun získalo na mezinárodní soutěži vín Gilbert et Gaillard zlatou medaili, přičemž porotci ho popsali jako hedvábné, svěží, s bohatým a příjemným profilem, vykazující ovocné, upřímné a příjemně komplexní vůně, zkrátka velmi zajímavé víno.

Po vyhlášení výsledků organizátoři také informovali vítěze, že si mohou za pouhých 60 eur zakoupit 1 000 zlatých samolepek, které si mohou umístit na etikety svých vín.

Společnost On n’est pas des pigeons nedávno odhalila svůj úspěšný žert a podle webu Vinetur varovala spotřebitele prohlášením: „Ne všechny zlaté medaile za víno jsou stejné. Některé soutěže jsou profesionálnější než jiné, které jsou organizovány jako obchod.“

Zdroj: Vinetur, OddityCentral, iDNES, Gearrice, On n’est pas des pigeons

Autor: Dominika Jandorová

Přidat na Seznam.cz