Druhá světová válka ovlivnila i vývoj Coca-Coly. Plechovky s limonádou měly zvednout vojenskou morálku

Zdroj: Shutterstock

Ačkoliv dnes je Coca-Cola téměř všudypřítomná, nebylo tomu tak vždy. Prvních několik let své existence byla Coca-Cola k dostání pouze jako točený nápoj a tehdejší ředitel společnosti na tom nehodlal nic měnit. Jenže ani on pokrok nezastavil.

Láhve jsou zbytečné, nebo ne?

Coca-Cola byla vynalezena v roce 1886 a prvních osm let její existence ji bylo možné koupit pouze točenou. Podle webu History se Coca-Cola v lahvi objevila až v roce 1894, protože tehdejší prezident společnosti Asa Candler byl přesvědčen, že na stáčení do lahví nijak nevydělá. V tomto přesvědčení byl tak neochvějný, že práva na stáčení prodal dvojici podnikatelů z Tennessee za celkovou částku jednoho dolaru. 

Candler se samozřejmě ve svém předpokladu mýlil a nakonec se závody rozhodly, že by měly mít odlišnou nádobu, která by jejich značku odlišila od ostatních. V roce 1915 se dohodly na ikonickém tvaru lahve, který známe dodnes.

Také plechovky čelily překážkám

Zatímco snahu dostat kolu do lahví brzdila tvrdohlavost, snaha dostat ji do plechovek se potýkala s objektivnějšími překážkami.

Kovové nádoby byly lákavé, protože by byly vhodnější na přepravu než sklo, ale existovaly obavy, že materiál nevydrží tlak perlivého obsahu. Dalším problémem byla skutečnost, že první plechovky byly vyrobeny z cínu a železa, které by mohly být kyselými limonádami zkorodovány.

Coca-Cola pro každého vojáka

Motivací pro nalezení řešení se stala druhá světová válka. V roce 1941 si Robert Woodruff, tehdejší prezident společnosti Coca-Cola, stanovil jako hlavní prioritu zásobování vojáků svou limonádou.

I generál americké armády Dwight D. Eisenhower si uvědomoval možný dopad na morálku. V roce 1943 poslal do centrály značky v Georgii telegram s žádostí o zaslání dostatečného množství materiálu na výstavbu 10 závodů Coca-Coly. Rozesílání součástek na celé továrny nebylo zrovna praktické, a tak se společnost snažila vymyslet způsob, jak své nápoje konzervovat.

Lidé z Coca-Coly navrhli plechovku, ale nemohli ji vyrábět ve velkém, protože kov byl na příděl pro válečné účely. Podle Collectible Soda Cans se plechovky s kolou začaly vyrábět až v roce 1955.

Nápověda pro zákazníky

V roce 1960 byly plechovky Coca-Coly konečně uvolněny pro širokou veřejnost a měly jednu zajímavou vlastnost. Podle serveru Insider nesly první komerčně prodávané plechovky obrázek skleněné láhve Coca-Coly pro případ, že byste byli zmateni tím, co se skrývá uvnitř.

K balení Coca-Coly se váže ještě jedna zajímavost. Společnosti se hlásí k myšlence six-packu, se kterým měla přijít jako první. Six-pack, tedy balení po šesti lahvích (plechovkách), mělo usnadnit zákazníkům přenos většího počtu limonády, a tím pádem zvýšit její konzumaci.

Zdroj: History, Insider, Collectible Soda Cans, Mashed, The Daily Meal

Autor: Dominika Jandorová

Přidat na Seznam.cz